PARTNER PORTALU
  • BGK

Rząd obiecuje 300 mln zł na drogę na Śląsku

  • PAP    28 października 2013 - 21:25

Resorty transportu i rozwoju regionalnego zapewniają, że na trwającą w Gliwicach budowę Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) trafią unijne środki z jednego z programów krajowych. Pozwoli to wypełnić przekraczającą 300 mln zł lukę w finansowaniu inwestycji.




Poinformował o tym podczas poniedziałkowej sesji sejmiku woj. śląskiego marszałek regionu Mirosław Sekuła. "Finansowanie Drogowej Trasy Średnicowej jest w tej chwili w pełni zabezpieczone" - podkreślił.

"Otrzymaliśmy zapewnienia z ministerstwa transportu i ministerstwa rozwoju regionalnego, że finansowanie gliwickiego odcinka DTŚ - ostatniego odcinka G2 - będzie przeniesione z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego do ogólnopolskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - powiedział Sekuła.

To efekt starań samorządów i administracji centralnej, by zabezpieczyć finansowanie trwającej budowy Trasy. Przygotowując przed kilkoma laty finansowanie odcinków trasy w Zabrzu i Gliwicach, wstępnie oszacowano ich łączny koszt na 1 mld 371,5 mln zł. Z czasem szacunek ten wzrósł do obecnych 1 mld 926,6 mln zł.

Pierwotnie lukę udawało się pokryć tylko częściowo; w grudniu ub. roku prezydenci Gliwic i Zabrza, gdzie rozpoczęto już budowę DTŚ alarmowali, że wciąż wynosi ona ponad 334 mln zł. W następstwie braku dopięcia finansowania, w maju br. przeznaczona na budowę "średnicówki" transza kredytu z EBI (32,5 mln euro) została czasowo zablokowana, a tegoroczną transzę środków z rezerwy subwencji ogólnej (80 mln zł) przesunięto z maja na sierpień.

Z końcem czerwca prowadzący przedsięwzięcie marszałek woj. śląskiego informował o podpisaniu przez koordynującą budowę spółkę DTŚ SA listu intencyjnego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Dotyczy on uruchomienia linii kredytowej na 400 mln zł, gwarantowanej przez samorządy Zabrza i Gliwic środkami z przyszłych rat rezerwy subwencji ogólnej. To posunięcie odblokowało bieżące finansowanie inwestycji

Samorządy, a także m.in. resort rozwoju regionalnego nadal szukały korzystniejszych źródeł brakującej kwoty. W następstwie tego uzgodniono, że śródmiejski odcinek Trasy w Gliwicach (o oznaczeniu G2) zostanie "przeniesiony" z projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Umożliwi to m.in. zwiększenie unijnego dofinansowania na budowę tego odcinka - do 85 proc. kosztów kwalifikowanych, a "uwolnione" z G2 środki z RPO zasilą odcinki zabrzańskie Z3 i Z4 oraz gliwicki G1. "Powinno to w zupełności zapewnić spokojne finansowanie tej inwestycji; w tej chwili prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem" - wskazał Sekuła.

W poniedziałek marszałek poinformował też, że zgodnie z aktualnymi założeniami, ukończenie zabrzańskich odcinków Z3 i Z4 planowane jest na czerwiec 2014 r., a gliwickiego odcinka G1 (m.in. z węzłem z autostradą A1) - na wrzesień 2014 r. Śródmiejski odcinek G2 w Gliwicach ma być gotowy we wrześniu 2015 r. Wcześniejsze informacje mówiły o ukończeniu wszystkich prac na przełomie 2014 i 2015 r., bądź na początku 2015 r.

Kontynuacja budowy Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego. Samorząd regionu współkoordynuje (wraz ze spółką DTŚ SA) tę gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.

Istniejące już zabrzańskie odcinki DTŚ i kolejne powstające w Zabrzu i Gliwicach są finansowane głównie z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (160 mln euro). Pozostałe źródła to Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013, rezerwa subwencji ogólnej i budżety miast.

Obecnie DTŚ wiedzie z Katowic przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską do centrum Zabrza - to ponad 20 km. Liczące łącznie 11,3 km. brakujące odcinki powstają w Zabrzu i Gliwicach.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • TLu, 2013-10-29 07:45:41

    Wystarczyło budować na czas, to by nie trzeba było budowac wiaduktu nad autostradą. Kto szybko buduje ten tanio buduje

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.