Rząd obiecuje 300 mln zł na drogę na Śląsku

Resorty transportu i rozwoju regionalnego zapewniają, że na trwającą w Gliwicach budowę Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) trafią unijne środki z jednego z programów krajowych. Pozwoli to wypełnić przekraczającą 300 mln zł lukę w finansowaniu inwestycji.
Poinformował o tym podczas poniedziałkowej sesji sejmiku woj. śląskiego marszałek regionu Mirosław Sekuła. "Finansowanie Drogowej Trasy Średnicowej jest w tej chwili w pełni zabezpieczone" - podkreślił.

"Otrzymaliśmy zapewnienia z ministerstwa transportu i ministerstwa rozwoju regionalnego, że finansowanie gliwickiego odcinka DTŚ - ostatniego odcinka G2 - będzie przeniesione z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego do ogólnopolskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - powiedział Sekuła.

To efekt starań samorządów i administracji centralnej, by zabezpieczyć finansowanie trwającej budowy Trasy. Przygotowując przed kilkoma laty finansowanie odcinków trasy w Zabrzu i Gliwicach, wstępnie oszacowano ich łączny koszt na 1 mld 371,5 mln zł. Z czasem szacunek ten wzrósł do obecnych 1 mld 926,6 mln zł.

Pierwotnie lukę udawało się pokryć tylko częściowo; w grudniu ub. roku prezydenci Gliwic i Zabrza, gdzie rozpoczęto już budowę DTŚ alarmowali, że wciąż wynosi ona ponad 334 mln zł. W następstwie braku dopięcia finansowania, w maju br. przeznaczona na budowę "średnicówki" transza kredytu z EBI (32,5 mln euro) została czasowo zablokowana, a tegoroczną transzę środków z rezerwy subwencji ogólnej (80 mln zł) przesunięto z maja na sierpień.

Z końcem czerwca prowadzący przedsięwzięcie marszałek woj. śląskiego informował o podpisaniu przez koordynującą budowę spółkę DTŚ SA listu intencyjnego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Dotyczy on uruchomienia linii kredytowej na 400 mln zł, gwarantowanej przez samorządy Zabrza i Gliwic środkami z przyszłych rat rezerwy subwencji ogólnej. To posunięcie odblokowało bieżące finansowanie inwestycji

Samorządy, a także m.in. resort rozwoju regionalnego nadal szukały korzystniejszych źródeł brakującej kwoty. W następstwie tego uzgodniono, że śródmiejski odcinek Trasy w Gliwicach (o oznaczeniu G2) zostanie "przeniesiony" z projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Umożliwi to m.in. zwiększenie unijnego dofinansowania na budowę tego odcinka - do 85 proc. kosztów kwalifikowanych, a "uwolnione" z G2 środki z RPO zasilą odcinki zabrzańskie Z3 i Z4 oraz gliwicki G1. "Powinno to w zupełności zapewnić spokojne finansowanie tej inwestycji; w tej chwili prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem" - wskazał Sekuła.

W poniedziałek marszałek poinformował też, że zgodnie z aktualnymi założeniami, ukończenie zabrzańskich odcinków Z3 i Z4 planowane jest na czerwiec 2014 r., a gliwickiego odcinka G1 (m.in. z węzłem z autostradą A1) - na wrzesień 2014 r. Śródmiejski odcinek G2 w Gliwicach ma być gotowy we wrześniu 2015 r. Wcześniejsze informacje mówiły o ukończeniu wszystkich prac na przełomie 2014 i 2015 r., bądź na początku 2015 r.

Kontynuacja budowy Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego. Samorząd regionu współkoordynuje (wraz ze spółką DTŚ SA) tę gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.

Istniejące już zabrzańskie odcinki DTŚ i kolejne powstające w Zabrzu i Gliwicach są finansowane głównie z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (160 mln euro). Pozostałe źródła to Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013, rezerwa subwencji ogólnej i budżety miast.

Obecnie DTŚ wiedzie z Katowic przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską do centrum Zabrza - to ponad 20 km. Liczące łącznie 11,3 km. brakujące odcinki powstają w Zabrzu i Gliwicach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wystarczyło budować na czas, to by nie trzeba było budowac wiaduktu nad autostradą. Kto szybko buduje ten tanio buduje

TLu, 2013-10-29 07:45:41 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE