Rząd za 3 mld euro chce budować port lotniczy

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 23-03-2011
  • drukuj
Według resortu infrastruktury Polska potrzebuje nowego lotniska centralnego. Jego budowa ma się zakończyć w 2020 roku. Gabinet Donalda Tuska chętnie zaprosiłby do tego projektu kapitał prywatny.
Rząd za 3 mld euro chce budować port lotniczy

Decyzję o tym, czy budować centralny port lotniczy dla Polski, podejmie przyszły rząd, ale ministerstwo infrastruktury już przygotowuje tę inwestycję. Zdaniem ministra Cezarego Grabarczyka, by sprostać rosnącemu ruchowi lotniczemu, budowa nowego portu powinna zakończyć się w 2020 r., a to oznacza konieczność rozpoczęcia prac za dwa lata – informuje „Rzeczpospolita”.

Także eksperci są zdania, że naszemu krajowi potrzebne jest duże nowe lotnisko, ale jednocześnie należy też inwestować w rozwój portów regionalnych.

Czytaj też: Nasze lotniska nie są bezpieczne

Argumentami przemawiającymi za budową nowego lotniska są też ograniczone możliwości rozwoju Okęcia i Modlina, który jeszcze nie zaczął nawet przyjmować pasażerów. Z uwagi na ograniczenia środowiskowe warszawskie lotnisko może obsługiwać do 15 mln podróżnych rocznie. Ten poziom ma osiągnąć w 2016 r. Tymczasem według prognoz w 2020 r. będzie musiało się uporać z obsługą 21,1 mln osób. Modlin, by zachować normy środowiskowe, będzie mógł odprawić do 1,8 mln pasażerów rocznie.

Czytaj też: Centralne lotnisko się opłaca 

Jeden z rządowych wariantów przewiduje, że wraz z otwarciem nowego lotniska port w Warszawie, który obecnie w swoją rozbudowę inwestuje ok. 1,3 mld zł, zostanie zamknięty. – Ale najwięcej do powiedzenia będą miały w tej sprawie władze Warszawy.

Zgodnie z analizą rozbudowa Okęcia, aby było w stanie sprostać rosnącemu popytowi na usługi lotnicze, kosztowałaby 2,8 mld euro. Budowa nowego portu – 3,1 mld euro.

Największym ograniczeniem w realizacji tej inwestycji jest bariera finansowa. Cezary Grabarczyk zapewnia „Rzeczpospolitą”, że resort infrastruktury przeanalizował funkcjonujące modele partnerstwa publiczno-prywatnego na świecie i dostrzega w nich wielki potencjał.

Czytaj też: Trzy lotniska i kilka autostrad

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nie jestem przeciwnikiem nowego lotniska centralnego - to dobry pomysł długofalowy i realizacja w 2020 jest realna. Nierealny jest koszt. Wystarczy porównać koszty budowy lotniska w Monachium (mniejszego nie warto planować), o nowym lotnisku Berlin Brandenburg Intl. nie wspominając. Koszty zaniżone ...o min. 40%. PPP - jak najbardziej. Budowa TYLKO przy założeniu zamknięcia Okęcia - inaczej powtórzymy błąd Montrealu. Pozdrawiam. rozwiń

sympatyk, 2011-03-23 19:16:41 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE