Są projekty miejscowych planów zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi

Powstały dwa projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Centrum Łodzi. Uzupełnieniem budowanego podziemnego dworca Łódź Fabryczna ma być przestrzeń komercyjna - usługowa i mieszkalna. Powstać ma m.in. Brama Miasta i Rynek Kobro.
Są projekty miejscowych planów zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi
Fot. UM Łódź

Ostatecznie miejscowe plany dla NCŁ muszą przyjąć łódzcy radni. Oba projekty trafić mają pod obrady Rady Miejskiej 29 grudnia. Według władz miasta po uchwaleniu plany miejscowe określą zasady zagospodarowania tych terenów i znacznie ułatwią procesy inwestycyjne w Nowym Centrum Łodzi.

"Plany obejmują 94 ha, czyli blisko 7 proc. strefy wielkomiejskiej. Dają one pewność inwestowania na tym obszarze i możliwości zagospodarowania według koncepcji, która stwarza przestrzeń publiczną, do mieszkania, pracy i odpoczynku" - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Czytaj też: Tak ma wyglądać Nowe Centrum Łodzi

Plany był konsultowane od kilku lat m.in. z mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi i profesjonalistami. Zorganizowano m.in. warsztaty projektowe "Zszywanie miasta", konsultacje społeczne. Dwukrotnie wykładano je do publicznego wglądu i organizowano dyskusje; część wniosków została uwzględniona. "Mam nadzieję, że plan jest kompletny i jest akceptowalny społecznie i liczę, że uzyska też akceptację radnych" - dodała prezydent Łodzi.

Część miasta objętą tymi planami miejscowymi wyznaczają ulice: Sienkiewicza, Narutowicza, Kopcińskiego i Tuwima. Podział na dwa plany przebiega wzdłuż ulic Lindley'a i Wodnej. Obszar planów ma powierzchnie 94 ha (część zachodnia - 57 ha, część wschodnia - 37 ha). Stanowi to 0,32 proc. pow. miasta i 6,7 proc. tzw. strefy wielkomiejskiej Łodzi.

Czytaj też: Łódź nie zrezygnuje z zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi

Projekty - zdaniem władz miasta - uwzględniają przedsięwzięcia kluczowe dla rozwoju Łodzi i regionu, a zlokalizowane na obszarze NCŁ. W centralnej jego części znajduje się budowany obecnie dworzec multimodalny Łódź Fabryczna wraz z tunelem i głowicami kolejowymi. Uzupełnieniem funkcji dworca jest przewidywana przestrzeń komercyjna - usługowa i mieszkalna.

Dworzec ma zapewnioną obsługę komunikacyjną z ulic projektowanych o roboczych nazwach: Nowotargowa, Nowowęglowa i Nowoskładowa oraz przebudowywanych: Składowej i Kilińskiego. Zaplanowano także przebieg linii tramwajowych z przystankami tuż przy dworcu. W jego okolicy ma powstać zabudowa usługowa wraz z parkingami podziemnymi, w tym tzw. Brama Miasta i Specjalna Strefa Kultury. Strukturę funkcjonalną uzupełniać będzie zabudowa mieszkaniowa i zrewitalizowane obiekty elektrociepłowni EC1, które pełnić będą funkcję kulturalną.

Nowe ulice podzielą duże kwartały miejskie, żeby ułatwić inwestowanie wewnątrz nich. W ramach NCŁ są także obszary historycznej zabudowy, przede wszystkim przy ul. Sienkiewicza, Narutowicza, Kilińskiego i Tuwima.

Elementami przestrzeni publicznych mają być m.in. nowe place miejskie, w tym tzw. Rynek Kobro, plac przed dworcem czy przed zajezdnią tramwajową. Zaplanowano także tereny zielone m.in. bulwar wzdłuż ul. Nowowęglowej. Wzdłuż ulic, na których pozwalają na to warunki techniczne, będą sadzone szpalery drzew.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE