PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządowcy chcą kanału przez Mierzeję Wiślaną

  • pap    30 sierpnia 2014 - 09:12
Samorządowcy chcą kanału przez Mierzeję Wiślaną

Rozwój portu w Elblągu i wzrost potencjału turystycznego Zalewu Wiślanego to pozytywne efekty polsko-rosyjskiej umowy o żegludze na Zalewie podpisanej 5 lat temu. Samorządowcy podkreślają, że tylko budowa kanału przez Mierzeję zapewni niezależność od Rosji.




Mija właśnie 5 lat od podpisania umowy o żegludze na Zalewie.

Jak przypomniało biuro prasowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych, umowę między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Federacji Rosyjskiej o żegludze po Zalewie Wiślanym (Kaliningradzkij Zaliw) zawarto 1 września 2009 r. Weszła w życie 28 listopada 2009 r.

Zgodnie z jej zapisem umowę zawarto na 5 lat i automatycznie przedłuża się na dalsze okresy pięcioletnie, jeśli żadna ze stron nie powiadomi pisemnie drugiej strony o wypowiedzeniu umowy, najpóźniej sześć miesięcy przed upływem kolejnego pięcioletniego okresu.

Jak przekazało PAP biuro prasowe MSZ, "do resortu spraw zagranicznych nie wpłynęły żadne informacje czy dokumenty od strony rosyjskiej, które świadczyłyby o takim jej zamiarze".

Prezydent Elbląga Jerzy Wilk (PiS) podkreślił, że dzięki polsko-rosyjskiej umowie możliwy był rozwój portu morskiego w Elblągu. "Współpraca w ramach umowy z partnerami z obwodu kaliningradzkiego układa się dobrze. Pojawiają się coraz to nowi kontrahenci, którzy współpracują z naszymi armatorami" - mówił.

Dodał, że w elbląskim porcie działa ośmiu armatorów, którzy "poczynili szeroko zakrojone inwestycje, by móc się rozwijać". "W elbląskim porcie w pierwszym półroczu przeładowano ponad 200 tys. ton materiałów" - zaznaczył Wilk.

"Trzeba jednak przypomnieć, że obowiązująca umowa zawiera obostrzenia związane z ochroną środowiska, które dają prawo wypowiedzenia umowy z przyczyn ekologicznych w każdym momencie. Ponadto, jednostki bander wymagają zgody umożliwiającej żeglugę po wewnętrznych wodach morskich Federacji Rosyjskiej" - wyjaśnił Wilk.

Czytaj też: Będzie nowy projekt dotyczący przekopania Mierzei Wiślanej

Jerzy Wcisła (PO) z biura regionalnego Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu dodał, że dzięki umowie wzrósł potencjał turystyczny regionu i przede wszystkim nadzalewowych miejscowości.

"Choć wciąż podkreślam, że Zalew to akwen o niewykorzystanych możliwościach. Szacuje się, że na Zalewie może jednocześnie pływać 1200 jednostek, gdy tymczasem pływa ich od 30 do 70 i to wówczas, gdy są to regaty" - dodał.

Czytaj: Kaczyński wzywa do przekopania Mierzei

Podkreślił, że to właśnie dzięki umowie możliwe stało się organizowanie polsko-rosyjskich imprez żeglarskich. "Skromne zainteresowanie żeglarzy Zalewem może wynikać z tego, że dopiero niedawno powstała infrastruktura żeglarska na tzw. pętli żuławskiej, gdzie powstało ok. 300 miejsc do cumowania. Do tej pory żeglarze mogli cumować jedynie w portach rybackich" - wyjaśnił.

Samorządowcy PiS, jak i PO, choć pozytywnie oceniają dotychczasową umowę o żegludze, to jednocześnie podkreślają, że tylko budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną zapewni polskiej stronie uniezależnienie się od Rosji.

W lipcu resort infrastruktury i rozwoju podał, że nowy projekt programu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Bałtykiem przez Mierzeję został włączony do wykazu prac legislacyjnych rządu; inwestycja może być realizowana wyłącznie ze środków krajowych i ma kosztować do 870 mln zł.

Ministerstwo infrastruktury opracowuje nowy projekt dotyczący budowy 1,1 km kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł. Nowy projekt ma zawierać harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2020.

Resort podał, że dokumentacja będzie wymagała uzupełnienia o informację dot. wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu tego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową przygotowaną w ubiegłym roku

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • RokWisły2017, 2014-09-01 08:32:54

    Projekt jest szczególnie na czasie - ale jego realizacja powinna przyspieszyć, nie tylko ze względu na 550 rocznicę uwolnienia żeglugi wiślanej przypadająca na 2017 rok...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.