Samorządowcy przygotują studium transportowe

Zrzeszający 13 śląskich i zagłębiowskich miast Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM) rozpocznie w 2014 r. prace nad koncepcją inteligentnego systemu transportowego. Studium ma być podstawą do kolejnych działań usprawniających ruch drogowy w aglomeracji.
Samorządowcy przygotują studium transportowe

Jak poinformował PAP w piątek przewodniczący Związku, prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski, dokument ma m.in. przygotować grunt do skoordynowania i rozwinięcia na terenie działania Związku rozwiązań wprowadzanych już na mniejszą skalę - np. w Gliwicach.

Uruchomiony jesienią br. gliwicki system zarządzania ruchem m.in. na bieżącą steruje sygnalizację świetlną na ponad 60 skrzyżowaniach w mieście i przekazuje kierowcom aktualne informacje na ustawionych w kluczowych miejscach elektronicznych tablicach. Wdrożone kosztem ponad 35,5 mln zł rozwiązanie ma poprawiać szybkość i bezpieczeństwo przejazdu gliwickimi ulicami.

To rozwiązanie obejmuje jednak tylko teren Gliwic. Podobnie jest w Chorzowie, gdzie system mający pomagać w zarządzaniu ruchem na łączącej śląskie miasta Drogowej Trasie Średnicowej działa tylko na ok. 2 km z całego czynnego obecnie ok. 20-kilometrowego odcinka trasy. Intencją GZM jest przygotowanie koncepcji koordynującej wszystkie dotychczasowe i przyszłe przedsięwzięcia tego typu w ściśle przylegających do siebie miastach aglomeracji.

"Chcielibyśmy stworzyć we wszystkich miastach GZM koncepcję ruchu pojazdów i ruchu drogowego, a potem doprowadzić m.in. do skorelowania sygnalizacji świetlnej zarówno z Drogową Trasą Średnicową, a także z innymi drogami wojewódzkimi i powiatowymi" - wyjaśniał w czwartek Kostempski.

Tego typu prace prawdopodobnie będzie można finansować częściowo z nowych środków unijnych. GZM sygnalizował, że chciałby, aby projekt prac nad koncepcją był realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych; został on też uwzględniony w przyszłorocznym budżecie Związku. Gotowe studium ma być również bazą do wniosków o kolejne środki - na wdrażanie konkretnych rozwiązań w poszczególnych miastach.

Innym przyszłorocznym projektem GZM ma być finalna faza wdrażania przedsięwzięcia pod nazwą Metropolitalny Rower Miejski.

"W 2014 r. będziemy w gronie GZM przygotowani, by wyłonić podmiot, wykonawcę, który zrealizuje sieć wypożyczalni rowerów. Mamy też już dokument nt. wytyczenia rowerowych korytarzy komunikacyjnych w miastach przy wykorzystaniu istniejących ścieżek rowerowych oraz wytyczeniu szlaków na istniejących drogach" - wskazał Kostempski.

Mają to być kolejne przedsięwzięcia GZM - od pewnego czasu krytykowanego w regionie m.in. za niewielki zakres działalności. Prócz koordynacji wspólnych zakupów energii przez samorządy, Związek był w ostatnim czasie obecny w mediach m.in. w kontekście koordynowania oferty inwestycyjnej miast na zagranicznych targach czy inicjatywy wspólnego utrzymania przez kilka samorządów Drogowej Trasy Średnicowej (ostatecznie nie doszło to do skutku po wycofaniu się jednego z partnerów).

Kostempski przyznał, że w obecnej sytuacji prawnej trudne jest zrealizowanie części zadań, które stawiano przed Związkiem w czasie jego tworzenia przed kilkoma laty. Jednym z nich miałoby być przejęcie pełnego zarządu nad Drogową Trasą Średnicową (obecnie to droga wojewódzka utrzymywana przez miasta).

"To nie jest niemożliwe, niemniej jedynym skutecznym panaceum na tę sytuację byłaby ustawa metropolitalna. Czekamy z utęsknieniem, że projekt takiej ustawy powstanie i zostanie poddany pod głosowanie w Sejmie" - wskazał w czwartek Kostempski.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE