Samorządy będą budowały drogi krajowe?

Powołanie rady ekspertów, pracującej nad optymalizacją budowy dróg, przygotowanie nowych zasad technicznych inwestycji i umożliwienie samorządom współfinansowania budowy dróg krajowych – to przykłady rekomendacji, przedstawione na branżowej konferencji w Kielcach.
Samorządy będą budowały drogi krajowe?
Jerzy Szmit: wielką szansą dla budownictwa drogowego jest powołanie przez szefa resortu budownictwa Andrzeja Adamczyka rady ekspertów (fot.fotolia)

Resort infrastruktury i budownictwa przedstawił wyniki 6-miesięcznych konsultacji zespołów roboczych, które miały za zadanie wypracowanie sposobów i technologii ograniczenia kosztów budowy dróg w Polsce.

Nad propozycjami rozwiązań pracowały grupy: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury.

"Wielokrotnie na ten temat mówiliśmy, że mimo wielkiej radości, że w Polsce w ostatnich latach powstało tyle dróg, mamy nieodparte wrażenie - potwierdzone w pracy naszych zespołów roboczych - że można w Polsce drogi budować taniej, że możemy ich budować więcej - przy spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących jakości, trwałości i funkcji komunikacyjnych" - podkreślił podczas konferencji wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

W jego ocenie wielką szansą dla budownictwa drogowego jest powołanie przez szefa resortu budownictwa Andrzeja Adamczyka rady ekspertów.

"Będzie to płaszczyzna, która stworzy możliwość bezpośredniej, codziennej rozmowy, dialogu między branżą wykonawczą, przedstawicielami związków zawodowych, a zamawiającymi - Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządami, które także budują i modernizują drogi (...)" - dodał Szmit.

Rada miałaby opracować wzorcową umowę na realizację zamówienia i wytyczne dot. sporządzania opisów zamówienia i prowadzenia postępowań przetargowych. Rada ma działać do czasu utworzenia Narodowego Forum Kontraktowego.

Optymalizacja projektu budowy dróg

Zdaniem Szmita "stosunkowo szybko" będzie można zrealizować niektóre inne istotne rekomendacje do projektu optymalizacji budowy dróg. W tym kontekście wymienił plany zmian legislacyjnych.

"Mówimy o dwóch zmianach legislacyjnych: umożliwieniu samorządom współfinansowania dróg krajowych - zastrzegam, nie chodzi o przerzucenie na samorządy ciężaru tej budowy, a tylko tam, gdy samorządy same się zgłaszają, A mamy tego liczne przykłady; druga (zmiana) to przystąpienie do prac nad normami i wytycznymi, które wskażą nowe warunki budowania dróg w Polsce i nowe wymagania techniczne. Wymagania, które będą też uwzględniały nowe technologie, nową organizacje pracy" - opisywał wiceminister.

Przypomniał, że dotychczas wspólne działania rządu i samorządów przy inwestycjach na drogach krajowych były podważane przez Regionalne Izby Obrachunkowe, stad konieczność zmian w prawie. Szmit dodał, że prace legislacyjne mogłaby się zakończyć jeszcze w tym roku, a nowe przepisy mogłyby wejść w życie od stycznia 2017 r.

W opinii wiceministra, szybko można też wzmocnić finansowanie inwestycji drogowych. "Chociażby to, co będzie od 1 października poszerzenie systemu viatoll - da to ok. miliarda zł na przestrzeni 10 lat (...)" - zaznaczył Szmit.

Nielegalny handel paliwami

Innym źródłem dodatkowych dochodów do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) ma być ograniczenie nielegalnego handlu paliwami (2 mld zł dodatkowego wpływu rocznie). Szmit zaznaczył, że od 2021 r. Polska będzie mogła też liczyć na środki z kolejnej perspektywy UE, bo Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ma perspektywę do 2025 r. Po środki z rynków finansowych - nie obciążając KFD - będą mogły sięgać budujące autostrady drogowe spółki specjalnego przeznaczenia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.