Samorządy metropolii warszawskiej wybudują 80 km dróg rowerowych

Samorządy metropolii warszawskiej dostaną ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na budowę dróg rowerowych.
Samorządy metropolii warszawskiej wybudują 80 km dróg rowerowych
Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego (fot. pixabay)

• W gminach sąsiadujących z Warszawą po stronie północnej powstanie ponad 77 kilometrów zintegrowanych dróg rowerowych.

• Będę one biegły przez teren ośmiu podwarszawskich gmin: Legionowa, Czosnowa, Jabłonny, Łomianek, Nieporętu, Nowego Dworu Mazowieckiego, Radzymina i Wieliszewa.

• Podpisywane są już umowy na dofinansowanie – najnowsza opiewa na ponad 48 mln zł dla gmin na północy Warszawy.

Łączna wartość dofinansowania projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 to ponad 48 mln złotych (wartość całego projektu to 60 mln zł). Umowę o dofinansowanie podpisali Wiesław Raboszuk, wicemarszałek województwa mazowieckiego oraz Roman Smogorzewski - prezydent Legionowa, które jest liderem projektu.

W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Projekty zostały wybrane, teraz rozpoczęło się podpisywanie umów na dofinansowanie – swoje umowy podpisały m.in. Warszawa (71,6 mln zł), Grodzisk Mazowiecki (29,8 mln zł), Marki (23,6 mln zł), Błonie (5,1 mln zł).

- Dostępność nowoczesnych tras rowerowych w gminach sąsiadujących z Warszawą to bezpośrednia korzyść również dla miasta stołecznego – przekonuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. - Rower to doskonała alternatywa dla mieszkańców podwarszawskich gmin, którzy codziennie dojeżdżają do Warszawy samochodem. Nowymi trasami będzie można dojechać do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego.

c. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć.

Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE