PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządy tchnęły życie w dworce przejęte od PKP

  • Piotr Stefaniak    27 kwietnia 2018 - 11:00
Samorządy tchnęły życie w dworce przejęte od PKP
Większość przejętych zgodnie z prawem dworców zaczęła przynosić dochody (fot. PKP PLK)

Tylko część dworców, przekazanych przez PKP SA samorządom, została zagospodarowana zgodnie z ustawą i zaczęła przynosić dochód. W niektórych samorządy zorganizowały punkty przesiadkowe dla komunikacji samochodowej, połączone z punktami handlowymi. Część dworców została jednak wydzierżawiona w całości lub sprzedana przez samorządy, co nie było zgodne z prawem.




  • W latach 2013-16 kolej planowała przekazać samorządom w różnych formach 391 dworców, lecz te przejęły jedynie 200 takich obiektów, tj. 51,2 proc. planowanej liczby.
  • Dobór dworców do przekazania samorządom przez kolej był ekonomicznie uzasadniony, poprzedzony analizami.
  • Większość przejętych zgodnie z prawem dworców zaczęła przynosić dochody. W 10 dworcach (spośród 23 objętych kontrolą) podjęto działania, aby w niedługim czasie zaadaptować na cele transportowe.

Te wnioski pochodzą z analizy NIK, która objęła centralę PKP S.A., trzy Oddziały Gospodarowania Nieruchomościami PKP (w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu) oraz 13 jednostek samorządu terytorialnego w województwach: dolnośląskim, podkarpackim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.

Problem

Rozwój transportu drogowego spowodował czasowe zawieszenie bądź likwidację niektórych linii kolejowych, a tym samym wyłączenie z pasażerskiego transportu kolejowego dworców usytuowanych przy tych liniach. PKP S.A. zmuszona była do ich zamykania.

Z czasem niszczały i podczas kontroli okazało się, że stan techniczny niektórych stwarzał bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia.

Zarazem w ostatnich latach zmieniły się znacznie funkcje czynnych dworców kolejowych. Skrócił się czas przebywania tam podróżnych, co sprawiło, że wykorzystuje się mniejsze ich powierzchnie. Również przewoźnicy kolejowi optymalizowali koszty i rezygnowali z najmu pomieszczeń kas, zastępując je mobilnymi systemami sprzedaży biletów w pociągach czy też w biletomatach, lokowanych często poza budynkami dworców.

Jednocześnie nawet nieczynne dworce, położone często w atrakcyjnej lokalizacji, mogą być interesującą ofertą dla samorządów lokalnych.

Bilans

Na koniec 2016 r. PKP S.A zarządzała 2117 dworcami, z czego tylko jedna trzecia (613) wykorzystywana była do obsługi ruchu pasażerskiego. Pozostałe (71 proc.) były zagospodarowane na inne cele lub wyłączone z użytkowania.

W latach 2013-16, tj. w okresie objętym kontrolą, kolej dopłacała do utrzymania dworców. Łączne koszty utrzymania wyniosły ponad 725 mln zł, a przychody z wynajmu ponad 641 mln.

Ogółem deficyt w tych latach przekroczył 84 mln zł.

Zaległości PKP S.A. w regulowaniu podatku od nieruchomości na rzecz samorządów w skali kraju przekraczały na koniec 2013 roku 13 mln zł, a na koniec 2016 r. - już 2 mln zł.

Część zaległości, w kwocie 796 tys. zł, wygasła w wyniku przekazania dworców samorządom.
 

Ustawa

W 2001 r. weszła w życie ustawa o restrukturyzacji PKP, która m. in. umożliwiła PKP S.A. przekazywanie jednostkom samorządu terytorialnego (JST) mienia, w tym zbędnych dworców.

Zgodnie z nią kolej mogła zbywać im odpłatnie budynki dworców w drodze przetargu publicznego lub w trybie bezprzetargowym, a w określonych sytuacjach - również nieodpłatnie.

W latach 2013-16 kolej planowała przekazać JST w różnych formach 391 dworców. Mimo różnych zachęt, na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP S.A., samorządy przejęły jedynie 200 takich obiektów, tj. 51,2 proc. planowanej liczby.

Stało się tak, bo dworce były w złym stanie technicznym, a samorządy nie mogły wykorzystać w całości obiektów na inne cele niż transport albo nie akceptowały warunków stawianych przez PKP S.A. dotyczących utrzymania pomieszczeń technicznych, poczekalni i kas biletowych.

Ustalenia formalne kontroli





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.