Siedemdziesiąt gmin i powiatów w sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego

• Chęć wspólnego udziału w tworzeniu sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego zgłosiło blisko 70 gmin i powiatów.
• W efekcie do dyspozycji rowerzystów będzie ponad 1000 kilometrów powiązanych ze sobą tras, pozwalających na krótkie wycieczki i dłuższe wyprawy.
• Marszałek zachodniopomorski ma nadzieję, że koncepcja w przyszłym roku wejdzie w etap budowy.
Siedemdziesiąt gmin i powiatów w sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego
Marszałek Olgierd Geblewicz prezentuje mapę sięci tras rowerowych w zachodniopomorskim (fot.zachodniopomorskie.pl)

12 kwietnia marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz spotkał się ze starostami, burmistrzami i wójtami, by podpisać pierwsze porozumienia oraz przedstawić aktualny stan prac nad koncepcją sieci tras rowerowych w partnerstwie z samorządowcami z Pomorza Zachodniego.

Jak przypomniał Geblewicz, w celu stworzenia koncepcji zostało zinwentaryzowanych kilkaset kilometrów tras rowerowych w regionie, a wyniki prac naniesiono na interaktywną mapę (mapa na bieżąco jest aktualizowana). Na podstawie zebranych danych wytyczono cztery priorytetowe trasy pozwalające na spędzenie na rowerze nawet dwutygodniowego urlopu.

Chęć wspólnego udziału w tworzeniu sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego zgłosiło blisko 70 gmin i powiatów, deklarując swoje administracyjne i finansowe zaangażowanie. We wtorkowej konferencji wzięli udział przedstawiciele samorządów, leżących głównie na zachodnich szlakach – Trasie Pojeziernej oraz Trasie Myśla-Tywa-Odra- Zalew.

– Trasy te pozwolą na wyjechanie ze Szczecina i dojechanie nimi nad morze lub podróże na południe, by połączyć się z siecią tras niemieckich – wyjaśniała pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska.

– Mam nadzieję, że koncepcja w przyszłym roku wejdzie w etap budowy. Faza partnerstwa pozwoli nam przygotować pod względem formalnym, dokumentacyjnym i finansowym realizację tego ambitnego przedsięwzięcia – podkreślał na konferencji marszałek województwa. – Jako województwo weźmiemy na siebie główny ciężar prowadzenia wszelkich procedur administracyjnych, a więc przygotowania dokumentacji. Realizacja tego planu nie będzie jednak możliwa bez dobrej współpracy z samorządowcami – mówił marszałek.

Skąd pieniądze na trasy?

Realizacja koncepcji tras rowerowych finansowana będzie z trzech źródeł – środków unijnych (85%), samorządu województwa zachodniopomorskiego (7,5%) oraz gmin i powiatów przystępujących do projektu (7,5%).

Pierwszym źródłem finansowania, jakie zostało uruchomione na realizację sieci tras to środki Regionalnego Programu Operacyjnego. Alokacja z działania 4.6 w wysokości 10 mln euro pozwoli na dofinansowanie budowy ponad 70 km dróg rowerowych. Funkcję lidera, w imieniu samorządu województwa zachodniopomorskiego, będzie pełnić Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Jednym z ciekawszych odcinków, jakie mogą zostać zrealizowane w wyniku dofinansowania będzie budowa niemal 40 km drogi rowerowej na starym nasypie kolejowym pomiędzy mostem w Siekierkach a Trzcińskiem-Zdrojem oraz budowa 15 km drogi rowerowej po nasypie kolei wąskotorowej na ternie powiatu stargardzkiego do Ińska.

Środki z RPO pozwolą także na uzupełnienie 20 km luk wschodniej części Trasy Nadmorskiej oraz uzupełnienie luk umożliwiających przejazd rowerem ze Szczecina do Stargardu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.