Skanska wyremontuje tory przy Parku Śląskim

Torowiska tramwajowe od Ronda do Pętli Słonecznej, a także wzdłuż Parku Śląskiego w Katowicach oraz pobliski odcinek wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie wyremontuje za 21,2 mln zł brutto firma Skanska. W piątek umowę z wykonawcą podpisały Tramwaje Śląskie.
Skanska wyremontuje tory przy Parku Śląskim

Chodzi o jedne z kluczowych linii tramwajowych w aglomeracji katowickiej. Zaplanowane na 23 miesiące prace będą częścią wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Do końca 2014 r. wykonane mają tam remonty w sumie ok. 46 km torów.

Skanska zmodernizuje torowiska od Wesołego Miasteczka do Pętli Zachodniej przy Stadionie Śląskim oraz od Pętli Słonecznej do Ronda w Katowicach. Modernizacja obejmie również torowisko od przystanku Chorzów AKS do przystanku Chorzów Chopina.

Czytaj też: Remont ważnych śląskich torowisk

Firma wykona ten kontrakt w ramach współpracy między jednostkami koncernu: polską i czeską. Na czas prac zaplanowano tam wdrożenie nowej organizacji ruchu. Wykonawca rozbierze i przebuduje istniejące torowiska oraz wymieni nawierzchnię torów i rozjazdów (stosując m.in. wyciszające otuliny z profili gumowych). Skanska dostosuje też sieci trakcyjne, wykona odwodnienia, przebuduje kolidujące sieci i zadba o zagospodarowanie oraz urządzenie terenu.

Odcinkiem od katowickiego Ronda do Pętli Słonecznej kursują linie tramwajowe nr 7 (Łagiewniki Targowisko - Słoneczna Pętla), 13 (Siemianowice Plac Skargi - Chorzów Batory Zajezdnia), 16 (Wełnowiec Plac Alfreda - Brynów Pętla) i 33 (Chorzów Metalowców - Słoneczna Pętla). Obecnie, w ramach miejskiego projektu, trwa przebudowa pobliskiego odcinka torów Rondo-Rynek.

Odcinkami wzdłuż Parku Śląskiego i ul. Katowickiej jeżdżą linie nr 6 (Bytom Politechnika Śląska - Brynów Pętla), 11 (Chebzie Pętla - Katowice Plac Wolności), 19 (Stroszek Zajezdnia - Katowice Plac Miarki) oraz 33. Po zakończeniu ich przebudowy odnowiona będzie już praktycznie cała linia tramwajowa z Katowic do centrum Chorzowa.

W ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej trwają już prace na ul. 3 Maja w centrum Katowic. Prowadzi je konsorcjum NDI - Balzola. Z firmą Skanska 6 grudnia podpisano natomiast umowę na ujęte w jednym przetargu modernizacje torowisk w Bytomiu: w ul. Powstańców Warszawskich i Moniuszki, przy części ul. Katowickiej, przejazd przez ul. Zabrzańską w Bobrku oraz modernizację części ul. Bytomskiej w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice (za blisko 6 mln zł).

W ostatni piątek z firmą ZUE SA podpisano z kolei umowy wieńczące przetargi na remonty sosnowieckich torowisk od ulicy 3 Maja do Pętli Zagórze i niektórych przejazdów przez tory (za 32,3 mln zł) oraz na całą ul. 3 Maja i krótki odcinek ul. Wolności w Zabrzu (za 20,5 mln zł).

Prócz tego zaplanowano jeszcze postępowania na roboty w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz na ul. Gliwickiej oraz Kościuszki, które nie zostały dotąd ogłoszone. W Sosnowcu nieogłoszone jeszcze przetargi będą dotyczyły ul. Małachowskiego i Piłsudskiego oraz zadań związanych z rozbudową do dwóch torów jednotorowego połączenia Sosnowiec-Katowice.

W Chorzowie - prócz ul. Katowickiej - od 10 listopada trwa postępowanie na remont torów w ul. Armii Krajowej od Katowic po Świętochłowice. Przetarg na fragment ul. Wolności jeszcze się nie rozpoczął. W Bytomiu od 4 stycznia trwa przetarg ws. ul. Jagiellońskiej i Miarki, a także odbudowy torowiska wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Świętochłowickiej.

W przetargu na przebudowę torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej w Rudzie Śląskiej oraz kilku przejazdów w innych częściach miasta w czwartek ogłoszono, że najkorzystniejszą ofertę (na prawie 20 mln zł brutto) złożyło konsorcjum firm NDI i Balzola.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE