Śląskie: Blisko 150 mln zł dotacji z RPO na transport miejski

Czternaście projektów związanych z transportem miejskim w centralnej części woj. śląskiego otrzyma łącznie blisko 150 mln zł unijnego dofinansowania. Kolejnych 13 mln zł zasili tam wymianę oświetlenia ulicznego.
Śląskie: Blisko 150 mln zł dotacji z RPO na transport miejski
Wśród dofinansowanych projektów są: planowane centrum przesiadkowe w Pszczynie, zrealizowane już centrum przesiadkowe na chorzowskim rynku (fot.ilustracyjne: gliwce24.pl)

• Środki na inwestycje pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) dotyczącego subregionu centralnego woj. śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT).

• Nabór wniosków trwał od końca września ub. roku do końca lutego br.

• Jego budżet wynosił ponad 282 mln zł. 

Wśród dofinansowanych projektów są: planowane centrum przesiadkowe w Pszczynie, zrealizowane już centrum przesiadkowe na chorzowskim rynku oraz planowane sieć dróg rowerowych i system zarządzania ruchem w tym mieście, a także węzeł przesiadkowy i drogi rowerowe w Piekarach Śląskich czy zakup autobusów w Zawierciu.

O ostatnich decyzjach zarządu woj. śląskiego zatwierdzających dofinansowanie w kolejnym dużym naborze wniosków w zakresie niskoemisyjnego transportu miejskiego poinformowała Beata Goleśna z wydziału rozwoju regionalnego urzędu marszałkowskiego.

Chodzi o nabór do Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) dotyczący subregionu centralnego woj. śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - ZIT), który trwał od końca września ub. roku do końca lutego br.

Jego budżet wynosił ponad 282 mln zł. Samorządy i ich instytucje zgłosiły do niego jednak tylko 16 projektów o łącznej wartości ponad 205 mln zł i wnioskowanej kwocie dofinansowania ponad 160 mln zł. Nie wszystkie zgłoszone projekty przeszły też etap oceny.

Dofinansowanie otrzymały w nim m.in. powiat pszczyński (na budowę centrum przesiadkowego za 43,6 mln zł, w tym 35,7 wnioskowane do RPO), gmina Ciasna (na budowę węzłów przesiadkowych z budową dróg rowerowych za 13,1 mln zł; w tym 10,9 mln zł z RPO) czy Piekary Śląskie (budowa węzła przesiadkowego ze ścieżkami rowerowymi za 25,4 mln zł, w tym 20,5 mln zł z RPO).

Chorzów dostał w tym konkursie 32 mln zł dotacji z RPO do szacowanego na 38 mln zł projektu pod nazwą "Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Jak przekazała PAP w środę rzeczniczka chorzowskiego magistratu Karolina Skórka, projekt ten obejmuje dofinansowanie do zbudowanego już centrum przesiadkowego, a także zapowiadanych systemu tras i wiat rowerowych oraz liniowego systemu zarządzania ruchem (z uwzględnieniem priorytetu komunikacji zbiorowej).

W naborze tym spłynęły tylko dwa kilkunastomilionowe wnioski dotyczące zakupu taboru autobusowego - dodatkowo jeden z nich nie przeszedł oceny formalnej. Wsparcie 10,2 mln zł z RPO otrzyma więc tylko samorząd Zawiercia do swojego projektu oszacowanego na 14,8 mln zł.

Pozostałe dofinansowane projekty dotyczą centrum przesiadkowego w Imielinie i Knurowie-Szczygłowicach, centrów tego typu połączonych z infrastrukturą rowerową w gminach Herby, Koszęcin, Pawonków i Kochanowice, a także w Sączowie. Wsparcie z RPO otrzymają też Będzin na rozwój komunikacji rowerowej oraz Radzionków - na uspokojenie ruchu i budowę tras rowerowych.

Miejskie projekty komunikacyjne w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte są w części regionalnego programu operacyjnego, jakimi są tzw. ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnego województwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczą trzech pozostałych subregionów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.