Śląskie: Budowa autostrady A1 nabiera tempa

Wszystko wskazuje na to, że kierowcy będą mogli skorzystać odcinków autostrady A1 Częstochowa – Pyrzowice w 2019 roku, czyli zgodnie z planem. Wykonawca jednego z czterech budowanych tam odcinków poinformował, że wykonał już 50 proc. prac.
Śląskie: Budowa autostrady A1 nabiera tempa
W połowie zrealizowany został już budowany od sierpnia 2015 r., liczący 15 km odcinek I Woźniki - Pyrzowice (fot.gddkia.gov.pl fot. Łukasz Jóźwiak)

• Całość brakującej dziś autostrady A1 między Tuszynem (Łódzkie), a Pyrzowicami (Śląskie), podzielono na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu.

• Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły z końcem czerwca br. Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r.

• Jak poinformował we wtorek (25 lipca) wykonawca dwóch z nich, firma Strabag, w połowie zrealizowany został już budowany od sierpnia 2015 r., liczący 15 km odcinek I Woźniki - Pyrzowice (bez węzłów).

Zaś realizacja ok. 17-kilometrowego odcinka H Zawodzie (bez węzła) - Woźniki (z węzłem), która rozpoczęła się kilka miesięcy później, jest zaawansowana w 41 proc. Według informacji przekazanych przez rzeczniczkę Strabaga Ewę Bałdygę, na odcinku I wykonano m.in. 50 proc. wykopów i nasypów, a także w całości wzmocnienia podłoża gruntowego. Ze względu na zróżnicowane warunki geotechniczne oraz skalę budowli, zastosowano m.in. nietypowe zabezpieczenia.

Spółka chwali się np. tzw. wanną szczelną wykonaną w głębokim wykopie przy skraju lotniska Katowice w Pyrzowicach. Wykop o długości 1,6 km jest tam konieczny, aby lotnisko mogło normalne funkcjonować. Zabezpieczenie przed napływem wód gruntowych chroni przed powstaniem leja, który m.in. miałby niekorzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie drogi startowej. Dzięki uszczelnieniu wykopu wykonawca może swobodnie prowadzić roboty ziemne.

Na odcinku H wykonano dotąd ok. 42 proc. prac związanych z wykonaniem podłoża gruntowego, w tym stabilizację spoiwami hydraulicznymi i wzmocnienie materacami kamiennymi. Ponadto wykonano ok. 71 proc. wykopów i 40,6 proc. nasypów, a także ok. 40 proc. prac dotyczących sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.

Czytaj więcej: Drogowe połączenie Warszawy z Polską Wschodnią coraz bliżej

Termin zakończenia prac na odcinku I to listopad 2018 r., natomiast na odcinku H - czerwiec 2019 r. Umowę na odcinek H podpisano z kilkumiesięcznym opóźnieniem - wcześniej Prokuratura Apelacyjna w Warszawie musiała zdecydować ws. podejrzenia zmowy przetargowej między wykonawcami dróg, które dotyczyło kilku przetargów GDDKiA, w tym odcinka H. Ostatecznie postępowanie to zostało umorzone.

Z tego względu warty 467 mln zł netto (574 mln zł brutto) kontrakt na odcinek H autostrady A1 od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki został podpisany ze Strabagiem w marcu 2016 r.

Postępowania na wybór wykonawców czterech odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami katowicki oddział dyrekcji prowadził od marca 2014 r.

To tzw. odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km + ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.