Śląskie: Infrastruktura kolejowa przejdzie gruntowną modernizację

• Kosztem ponad 370 mln zł spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje infrastrukturę kolejową w Rybnickim Okręgu Węglowym.
• Prace obejmą m.in. remont ok. 60 km linii oraz przebudowę 20 peronów. W piątek podpisano umowę z wykonawcą.
Śląskie: Infrastruktura kolejowa przejdzie gruntowną modernizację
Prace przewidziano na lata 2017-2019 (fot. pixabay)

Głównymi efektami remontu ma być sprawniejszy przewóz ładunków towarowych oraz krótszy czas przejazdu pociągów pasażerskich.

Rewitalizowana trasa jest ważnym fragmentem południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego, odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód. Prace będą dotyczyły pięciu linii na odcinku Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).

W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Jak podał Jacek Karniewski z zespołu prasowego zarządcy kolejowej infrastruktury spółki PKP PLK, prace obejmą też remont dwóch ponad 100-metrowych mostów nad rzeką Nacyną w Rybniku i Wisłą w gminie Strumień, a także 89 innych obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Kompleksowo wymieniona również zostanie sieć trakcyjna.

Efekty remontu będą też widoczne dla pasażerów, bowiem podróż koleją na modernizowanym odcinku skróci się. Przykładowo na odcinku Żory-Rybnik czas przejazdu - dzięki zwiększeniu prędkości pociągów do 100km/h - skróci się niemal dwukrotnie (z 22 do 13 minut) - podał Karniewski.

Prace modernizacyjne obejmą również przebudowę - w różnym zakresie - stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanków: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. Pasażerowie będą więc mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami, nowym oświetleniem, nagłośnieniem oraz systemem oznakowania.

W celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa przewidziano także modernizację urządzeń sterowania ruchem i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych. Pomóc w tym ma monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi oraz rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. W wyznaczonych miejscach przy torowisku pojawią się też ekrany akustyczne.

Projekt o wartości ponad 370 mln zł jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Trakcja PRKil, Stragab, Strabag, Rail a.s., Comsa i ZUE.

W ocenie przedstawicieli PKP PLK, projekt na trasie Chybie-Nędza to istotna inwestycja tej spółki na Śląsku. Jak przypomniano w informacji, w ramach KPK na terenie woj. śląskiego tylko z listy podstawowej przewidziano realizacje projektów o wartości prawie 4,4 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.