Śląskie inwestycje infrastrukturalne

Nowe odcinki autostrady A1 i Drogowej Trasy Średnicowej, pierwsza od lat modernizacja głównej linii kolejowej, rozbudowa lotniska i prace w katowickim Kwartale Kultury - to najciekawsze w woj. śląskim wydarzenia związane z inwestycjami infrastrukturalnymi w 2011 roku.
Śląskie inwestycje infrastrukturalne
Arterią o najwyższych parametrach budowaną w woj. śląskim jest autostrada A1, powstająca na odcinku od granicy z Czechami w Gorzyczkach do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach.

W kwietniu otwarto odcinek A1 między Rowniem pod Żorami i Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim (6 km - część kontraktu Bełk-Świerklany za 1,1 mld zł). We wrześniu otwarto zbudowany za 1,1 mld zł odcinek A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów (6 km). 22 grudnia oddano kolejny 8-kilometrowy odcinek Maciejów - Wieszowa (do węzła Zabrze Północ).

Pozostałe budowane odcinki autostrady A1 w woj. śląskim powinny być gotowe w maju 2012 r. Chodzi o fragment ze Świerklan do Gorzyczek (18 km - obecny kontrakt na dokończenie prac za 555 mln zł), a także 12 km z Wieszowy do Piekar Śląskich (kontrakt Maciejów-Piekary za 1,3 mld zł) oraz 16 km z Piekar do Pyrzowic (za 1,83 mld zł).

Na razie nie wiadomo, kiedy miałaby ruszyć budowa ponad 180 km autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. Obecne plany przewidują finansowanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Nie jest też znany termin realizacji ani perspektywy finansowania planowanego przez PKP PLK połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Najbliższa realizacji wydaje się przewidziana do 2015 r. budowa drugiej jezdni otwartego w 2006 r., 8-km ekspresowego połączenia Pyrzowic z drogą krajową nr 1.

Czytaj też: Gliwice wydadzą najwięcej w historii

Inwestycje te wiążą się z dynamicznym rozwojem Katowice Airport. Katowickie lotnisko w Pyrzowicach w tym roku pobiło swój dotychczasowy rekord, w grudniu odprawiając 2,5-milionowego od stycznia pasażera. Na lotnisku trwają prace przy wartej 81 mln zł budowie nowej płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania. Wiosną 2012 r. do użytku zostanie oddany nowy hangar do obsługi technicznej za 26 mln zł. Jesienią rozpoczęła się rozbudowa i modernizacja starego terminalu pasażerskiego, który za 11 mln zł zostanie do maja 2012 r. powiększony o ok. 1 tys. m kw. W przygotowaniu jest budowa nowego pasa startowego.

Zapowiedzią poprawy jakości infrastruktury kolejowej na terenie woj. śląskiego są rozpoczęte w listopadzie pierwsze prace przy unijnym projekcie modernizacji linii kolejowej E30 między Sosnowcem, a Krakowem.

Od jesieni ub. roku w centrum Katowic trwa budowa nowego dworca kolejowego (ma być gotowy w maju 2012 r.) wraz z centrum przesiadkowym (do czerwca 2012) i kompleksem handlowym (drugi kwartał 2013 r.) Głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, kontrakt z głównym wykonawcą opiewa na 240 mln euro. Niezależnie od nowego obiektu PKP PLK modernizuje perony i tory przy nich.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.