Śląskie: PLK rozpoczyna projekt za 300 mln zł dla ruchu towarowego

• Rewitalizację 40 km ważnej dla kolejowego ruchu towarowego trasy Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle przygotowała spółka PKP PLK.
• Szacowane na blisko 300 mln zł prace mają poprawić infrastrukturę dla pociągów m.in. z Górnego Śląska w stronę portów.
Śląskie: PLK rozpoczyna projekt za 300 mln zł dla ruchu towarowego
Rewitalizację 40 km ważnej dla kolejowego ruchu towarowego trasy Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle przygotowała spółka PKP PLK (fot.fotolia)

Jak poinformował zarządca kolejowej infrastruktury, ruszył już przetarg na wykonanie tego przedsięwzięcia, obejmującego odcinki linii kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872.

Docelowo pociągi towarowe między stacjami Toszek Północ a Rudziniec Gliwicki mają zwiększyć prędkość z 60 do 90 km/h, a na trasie Rudziniec Gliwicki - Kędzierzyn Koźle z 50 do 80 km/h. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem możliwe ma być także zwiększenie liczby składów.

Roboty budowlane zaplanowano na lata 2017-2019. Obejmą one m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej, modernizację urządzeń sterowania ruchem, remonty 8 przejazdów kolejowo-drogowych, 18 wiaduktów, 5 mostów i 10 nastawni, a także wymianę 31 rozjazdów.

Projekt "Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle" PKP PLK zgłosiły do współfinansowania przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

To kolejny bardzo duży przetarg na remonty ważnych dla ruchu towarowego linii kolejowych w woj. śląskim. W listopadzie ub. roku ruszyło postępowanie na planowaną również do 2019 r. rewitalizację trasy między Chybiem, Żorami, Rybnikiem i Nędzą. To łącznie 60 km linii nr 140, 148, 157, 159, 173, 689 i 691. W szacowanym na niespełna 500 mln zł przetargu w ostatnich dniach PKP PLK otworzyły oferty. Zgłosiło się siedmiu oferentów; najtańszą, wartą 373,7 mln zł ofertę złożyło konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag oraz Strabag Rail.

Oprócz tego PLK prowadzą serię mniejszych przedsięwzięć, w ramach programu "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska". W latach 2015-2016 zarządca kolejowej infrastruktury zaplanował wydanie na ten cel po ok. 100 mln zł.

Czytaj też: Sześć ofert w przetargu na modernizację linii w centrum Krakowa

W ramach tych działań np. w sierpniu br. ruszyły przetargi dotyczące prac na liniach nr 151 na odcinku Krzyżanowice-Chałupki (część magistralnej linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki) oraz nr 149 na odcinku Knurów-Leszczyny (przywrócona kilka miesięcy temu do ruchu po zniszczeniu wskutek szkód górniczych linia Zabrze Makoszowy - Leszczyny).

W tym roku program udrożnienia towarowych tras wyjazdowych w woj. śląskim obejmuje 13 zadań o łącznej wartości 104,5 mln zł. To jedenaście przedsięwzięć inwestycyjnych oraz dwa prowadzone z tzw. środków utrzymaniowych. Łącznie zakładają one rewitalizację blisko 81 km torów i zwiększenie przepustowości 14 stacji.

W ubiegłorocznych działaniach na rzecz poprawy infrastruktury ruchu towarowego na Górnym Śląsku PLK podobnymi nakładami m.in. wyremontowały ponad 90 km torów. Ogółem w regionie modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. Zarządca kolejowej infrastruktury - według swoich danych - przeznaczył już na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planuje inwestycje na 9 mld zł.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE