Śląskie: ponad 300 mln zł na budowę 17 km dróg

Cztery drogowe projekty w województwie śląskim dostały dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego.  Ponad 300 mln zł zostanie przeznaczona na wybudowanie przeszło 17 km dróg o strategicznym znaczeniu dla komunikacji w regionie.
Śląskie: ponad 300 mln zł na budowę 17 km dróg
Dofianansowanie z ROP otrzymały cztery drogowe projekty w Śląskiem (fot. Śląski Urząd Marszałkowski/ BP Tomasz Żak)

• Cztery drogowe projekty z województwa śląskiego otrzymały dofinansowanie z RPO.

• Za ponad 300 mln zł powstanie przeszło 17 kilometrów dróg - kluczowych dla ruchu miejskiego.

• Na konkurs wpłynęło 29 projektów. 

Zarząd Województwa Śląskiego przyznał dofinansowanie na dalsze prace związane z budową Trasy N-S w Rudzie Śląskiej (ta docelowo ma połączyć się Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 i jest najdłuższym odcinkiem tej trasy), realizację kolejnych etapów – nr 4 i 5 budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna oraz budowę obwodnicy Buczkowic stanowiącej połączenie drogi ekspresowej S 69 z drogą wojewódzką 942. W sumie powstanie ponad 17 kilometrów nowych dróg, ale kluczowych dla komunikacji miejskiej w województwie śląskim. 

-  Dofinansowanie przyznano jedynie czterem inwestycjom, a do konkursu zgłoszonych było aż 29 projektów. Nasze zadanie znalazło się na trzecim miejscu na liście. Zgodnie z wnioskiem przyznane dofinansowanie to kwota ponad 110 mln zł, a całość inwestycji ma wartość 185 mln zł – podkreśla  Michał Pierończyk, wiceprezydent Rudy Śląskiej. 

Przechwytywanie - śląskie drogi.PNG
Przechwytywanie - śląskie drogi.PNG

Łączna kwota, na jaką opiewały wszystkie zgłoszone projekty wynosiła prawie 2,2 mld zł. Zaś kwota przeznaczona na konkurs to ponad 570 mln zł.

Po ocenieniu wszystkich projektów okazało się, że na piątym miejscu – ex aequo – w rankingu uplasowały się dwie inwestycje: przebudowa DW 791 na odcinku od DK1 do DK 78, etap II oraz przebudowa DW 491 od granicy Częstochowy do granic województwa śląskiego.

- Łączna kwota aplikowanych środków w tych dwóch przypadkach to ponad 224 mln zł. To, po dodaniu do kwot aplikowanych na cztery projekty inwestycyjne, przekroczyłoby możliwości alokacji przeznaczonej na ten konkretny konkurs - podkreślają urzędnicy. Jak zapewniają, to nie w żaden sposób nie wyklucza takiej decyzji w przyszłości, kiedy pieniędzy będzie więcej. - To może nastąpić bądź w wyniku oszczędności, bądź też po rozstrzygnięciu ewentualnych protestów, na które musi być zabezpieczona kwota w wysokości 10 proc. alokacji konkursu - precyzują. 

(fot. Śląski Urząd Marszałkowski/ BP Tomasz Żak)
(fot. Śląski Urząd Marszałkowski/ BP Tomasz Żak)

W konkursie, który właśnie się został rozstrzygnięty, zarząd województwa śląskiego postawił warunek, iż wnioskowane dofinansowanie dla jednego projektu nie może przekroczyć wartości 25 proc. alokacji przyznanej na konkurs – czyli nie może być wyższe niż ok. 147 mln zł.

Jak tłumaczą urzędnicy, w ten sposób chcieli dać możliwość dofinansowania większej liczbie projektów. Zapis pojawił się, ponieważ jeszcze przed ogłoszeniem konkursu było wiadomo, że lista chętnych jest długa, a szacunkowa wartość dofinansowania znacznie przekroczy dostępne środki.

- Decyzja była również podyktowana zmniejszeniem potencjalnego zagrożenia dla realizacji wskaźnika dla Osi Priorytetowej VI Transport. Do końca 2018 roku powinny zostać zakończone projekty, które zagwarantują 25,5 km nowych dróg. W przypadku nieosiągnięcia tego celu konsekwencją może być strata 6 proc. alokacji stanowiącej rezerwę wykonania - uzupełniają urzędnicy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.