PARTNER PORTALU
  • BGK

Sosnowiec: była, graniczna perła architektury do rewitalizacji

  • pap    28 czerwca 2015 - 09:39
Sosnowiec: była, graniczna perła architektury do rewitalizacji
Dworzec Sosnowiec Maczki w obecnym stanie (fot.:Napoleon.c at pl.wikipedia, CC BY-SA 3.0)

Wkrótce ruszy rewitalizacja dawnego dworca kolejowego Sosnowiec Maczki - ogłosiły PKP.




W najbliższych tygodniach PKP SA mają rozpisać przetarg na rewitalizację dawnego dworca w sosnowieckiej dzielnicy Maczki. W zrujnowanym dziś budynku, określanym jako perła kolejowej architektury, ma działać Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego. Dworzec był ostatnią stacją Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Królestwa Polskiego, które wchodziło w skład wielkiego imperium rosyjskiego.

Centrum ma być wspólnym przedsięwzięciem PKP SA i Politechniki Śląskiej. W lipcu ub.r. przedstawiciele obu instytucji podpisali list intencyjny w tej sprawie. Teraz sosnowiecki samorząd poinformował o przygotowywanym przetargu na prace budowlane, a także o zakończeniu projektowania rewitalizacji dworca i jego otoczenia przez firmę PAS Projekt Archi Studio.

To szansa na aktywizację dzielnicy Maczki

"Odzyskanie dawnego blasku przez dworzec w Maczkach to świetna sprawa. To szansa na aktywizację całej dzielnicy, która nierozerwalnie od pokoleń związana jest z koleją" - ocenił prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

Aktywizacji dzielnicy mają służyć m.in. prace wykraczające poza dworzec. Zgodnie z projektem oprócz jego gmachu wyremontowany zostanie budynek będący pozostałością po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej komory celnej (przy ul. Krakowskiej). Mają się tam mieścić usługi handlu i gastronomii - pod kątem potrzeb uczelni i mieszkańców Maczek.

"Zależy nam, aby to miejsce zmieniło swoje oblicze. Dlatego na tzw. ryneczku powstanie całkowicie nowa jakość architektury przestrzeni publicznej, poprzez realizację nowego placu z elementami nawiązującymi do charakteru tego ważnego w historii miejsca" - wyjaśnił dyrektor projektu w departamencie inwestycji PKP SA Jeremiasz Świerzawski.

Ponieważ dawny dworzec w Maczkach znajduje się między torami czynnej, zrewitalizowanej ostatnio linii kolejowej, koncepcja zakłada też budowę przejścia podziemnego łączącego dworzec m.in. z drugim rewitalizowanym budynkiem.

W rejonie przygotowywanej inwestycji przeprowadzono już prace archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a powstać ma parking. "Mieliśmy sygnały, że na tym obszarze byli pochowani żołnierze radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani, jednak dla pewności przeprowadziliśmy badania, które wskazywały, że możemy coś znaleźć" - wskazała Katarzyna Sobota-Liwoch z Muzeum w Sosnowcu. "Znaleźliśmy szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza" - wyjaśniła.

Monumentalny neorenesansowy budynek stacji, nazywanej przez lata "Granica", pochodzi z XIX w.

Leżące od 1975 r. w granicach Sosnowca Maczki rozwinęły się w połowie XIX w. jako osada kolejowa w pobliżu ówczesnego styku granic trzech mocarstw - Austrii, Prus i Rosji. W 1848 r. zbudowano tam ostatnią stację kolei warszawsko-wiedeńskiej (po rosyjskiej stronie). Pod koniec XIX w. doprowadzono też do niej odnogę kolei iwanogrodzko-dąbrowskiej z Dęblina do Dąbrowy Górniczej.

Monumentalny neorenesansowy budynek stacji, nazywanej przez lata "Granica", budowano w latach 1839-1848 według projektu znanego architekta Enrico Marconiego. Położony między torami ma 214 m długości. Ozdobiono go m.in. stiukami, gzymsami i pilastrami, a dachy peronów podtrzymywały kształtne żeliwne kolumny. Wokół stacji powstało osiedle dla kolejarzy, pracowników komory celnej, funkcjonariuszy straży granicznej, wojska i żandarmerii.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r., wraz z przesunięciem granic państwowych, komunikacyjne znaczenie Maczek osłabło. Po drugiej wojnie światowej nadal kursowały tamtędy pociągi - m.in. z oddalonej o ok. 3 km stacji Jaworzno-Szczakowa do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic (na linii Katowice-Częstochowa). W 2009 r. zatrzymał się tam ostatni pociąg osobowy, jednak już wcześniej dworzec - wraz z otoczeniem - zaczął niszczeć.

Przed groźbą utraty tej części dziedzictwa kolei i regionu ostrzegali od lat lokalni społecznicy. W ostatnich latach miasto m.in. proponowało kolejarzom wspólny unijny projekt dotyczący dworca i dzielnicy. Niezależnie od przedsięwzięcia związanego z ożywieniem dworca w Maczkach, spółka PKP PLK zrewitalizowała ostatnio wiodące tamtędy kolejowe połączenie towarowe z Zawiercia do Jaworzna Szczakowej przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.