Sosnowiec przebuduje ul. 3 Maja

• Sosnowiec przebuduje w najbliższym roku liczący ponad 4 km odcinek ul. 3 Maja.
• Ta jedna z głównych miejskich arterii, biegnąca m.in. przed głównym dworcem kolejowym, zyska nowe: nawierzchnię, buspasy, przystanki, chodniki i drogi rowerowe.
Sosnowiec przebuduje ul. 3 Maja
Drogi rowerowe wzdłuż ul. 3 Maja uzupełnią sieć zaplanowanych w sosnowieckim projekcie 17 km tras rowerowych (fot.pixabay.com)

Przebudowa ul. 3 Maja jest największym elementem prowadzonego przez miasto, przy wsparciu funduszy UE, projektu modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej za ok. 67 mln zł. Oprócz prac na ul. 3 Maja obejmuje on rozbudowę małych węzłów przesiadkowych (wraz z remontami przejść podziemnych i naziemnych), budowę sieci ścieżek rowerowych oraz wypożyczalni rowerów.

Samorząd podzielił prace związane z ul. 3 Maja na dwie części: pierwsza dotyczy samej ul. 3 Maja - od ul. Piłsudskiego do ul. Prusa/Blachnickiego. Tę część robót wykona za 24,3 mln zł Eurovia Polska. Drugą umowę - warty 2,4 mln zł kompleksowy remont wiaduktu nad ul. 3 Maja - w ciągu ul. Prusa i Blachnickiego - Sosnowiec zawarł w czwartek ze spółką Nowak-Mosty.

Przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą szerokość drogi: w połowie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, a w drugiej części - z trzema pasami w każdą stronę (na całej przebudowywanej długości w pasie między jezdniami znajduje się wydzielone, wyremontowane w ostatnich latach torowisko tramwajowe).

Wszędzie, poza skrzyżowaniami, jeden z wyremontowanych pasów będzie pełnił funkcję buspasa. Jak deklarował podczas czwartkowego podpisania umów z wykonawcami prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, miasto chce, by prócz autobusów miejskich w godzinach ich kursowania, mogły nimi poruszać się jednoślady, taksówki i samochody osobowe, którymi jadą co najmniej trzy osoby.

Prócz nowej nawierzchni i nowej organizacji ruchu prace obejmą całą okoliczną infrastrukturę: chodniki, miejsca parkingowe (wraz z remontem parkingów przylegających dziś do ulicy), przystanki komunikacji miejskiej, a także drogi rowerowe (powstaną one od węzła z ul. Wawel/Parkową do Górki Środulskiej; częściowo pobiegną przez pobliski Park Sielecki).

Drogi rowerowe wzdłuż ul. 3 Maja uzupełnią sieć zaplanowanych w sosnowieckim projekcie 17 km tras rowerowych łączących ze sobą wypożyczalnie rowerów i komunikujących remontowane minicentra przesiadkowe. Miasto prowadzi jeszcze przetarg na wyłonienie wykonawców ścieżek.

Zadanie, którego koszt szacowany jest na 8,6 mln zł, zostało podzielone na części: ścieżki w ul. Andersa, 1 Maja i Mościckiego, w ul. 3 Maja, w ul. Wawel i Narutowicza, w ul. Kresowej - Piłsudskiego, w ul. Naftowej - Kościelnej, Zegadłowicza i Jagiellońskiej, w ul. Grota-Roweckiego i Orlej - Żeromskiego, a także w al. Mireckiego.

Zakończono już postępowanie na budowę wypożyczalni rowerów. Zwycięzcą okazała się firma Nextbike, która prowadzi też od ponad dwóch lat podobną sieć w Katowicach. W Sosnowcu kosztem 1,7 mln zł powstanie dziewięć zadaszonych wypożyczalni, w których znajdzie się 130 rowerów (wśród nich cztery trójkołowe oraz cztery typu tandem).

Ponadto, przedsięwzięcie obejmuje przebudowę sześciu przejść podziemnych i dwóch naziemnych (wraz z okoliczną infrastrukturą przystankową) - w minicentra przesiadkowe. Prace te, o wartości ok. 15 mln zł, już się rozpoczęły; potrwają planowo do końca br.

W czwartek (9 marca) prezydent Chęciński deklarował wolę, aby po zakończeniu inwestycji - do końca marca 2018 r. - na wyremontowanej ul. 3 Maja zorganizować Święto Konstytucji. Wiceprezes firmy Eurovia Polska Arkadiusz Kierkowicz zasygnalizował, że wykonawca będzie chciał zakończyć wszystkie kluczowe prace jeszcze w tym roku.

Cały sosnowiecki projekt modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej za 67 mln zyskał już ok. 56 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2014-2020.

Projekt jest częścią działań, które miasto prowadzi pod hasłem ograniczania problemu niskiej emisji - m.in. poprzez przedsięwzięcia związane z efektywnością energetyczną i niskoemisyjnym transportem publicznym. Składają się na to - prócz działań społecznych i edukacyjnych - m.in. dopłaty do wymiany pieców przez mieszkańców, termomodernizacje i wymiany źródeł ciepła w budynkach gminnych, gazyfikacja i uciepłownienie (przy współpracy spółek energetycznych).

Przy wsparciu 89,1 mln zł z RPO Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu kupuje też za prawie 130 mln zł 78 autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzy pierwsze autobusy elektryczne.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE