Średnicówką już do Zabrza

Blisko pięciokilometrowy fragment Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) otwarto w piątek w Zabrzu. Droga ułatwia dojazd do centrum Zabrza od strony Katowic - sięga od granicy miasta do ronda kończącego główną ul. De Gaulle'a. Koszt inwestycji to 348 mln zł brutto.
Średnicówką już do Zabrza

W większości trzypasmowa, całkowicie bezkolizyjna trasa docelowo ma przecinać część aglomeracji katowickiej prowadząc od skrzyżowania z ekspresową trasą nr 86 w Katowicach do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Cała DTŚ ma mieć długość 31,5 km. Dotąd dostępny był 15,5-kilometrowy odcinek od węzła z trasą S-86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza.

Budowa liczącego 4,7 km odcinka do centrum Zabrza trwała od jesieni 2008 r. Powstały dwie trzypasmowe jezdnie z pasami awaryjnymi i zjazdami do czterech węzłów, zbudowano 7 wiaduktów i dwa tunele pod trasą dla pieszych, całość ogrodzono czterema km ekranów akustycznych. Na budowę zużyto ponad 100 tys. ton asfaltu oraz 27 tys. m sześc. betonu.

W piątek na otwarcie odcinka DTŚ zabrzański samorząd przygotował m.in. rodzinny rajd rowerowy na "średnicówce" i piknik rodzinny przy hali widowiskowej w rejonie węzła na ul. de Gaulle'a. Trasę udostępniono kierowcom około godz. 19.

Otwarty właśnie fragment DTŚ to - zgodnie z projektami - dwa z planowanych czterech odcinków trasy w Zabrzu. Zbudował je Budimex-Dromex. W listopadzie ub. roku wybrano projektantów pozostałych odcinków trasy w Zabrzu i Gliwicach. Kompletne projekty mają być gotowe w pierwszej połowie 2012 r.

Kolejny odcinek DTŚ - wraz z węzłem z przebiegającą między Zabrzem a Gliwicami powstającą już autostradą A1 - ma być gotowy w połowie 2014 r. Pod koniec bieżącego roku ruszyć ma przetarg na jego wykonawcę, a prace zgodnie z planem - rozpoczną się w drugiej połowie 2012 r.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ - o łącznej długości 15,8 km - mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z EBI w wysokości 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.


 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.