PARTNER PORTALU
  • BGK

Stadiony mają na siebie zarabiać

  • PAP    3 maja 2011 - 13:01
Stadiony mają na siebie zarabiać

Stadion Narodowy w Warszawie, największy i najbardziej kosztowny z polskich stadionów budowanych z myślą o Euro 2012, zarządzany będzie przez spółkę celową Narodowe Centrum Sportu powołaną przez ministra sportu. Obiekt ma zarabiać na swoje utrzymanie. Co z pozostałymi arenami?




"Planujemy trzy główne segmenty przychodów: imprezy, prawa marketingowe i powierzchnie komercyjne" - poinformował prezes NCS Rafał Kapler. Zaznaczył, że na stadionie wiele się będzie działo jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy, a w budynku codziennie będzie przebywać 2-3 tysiące osób.

Poważnym źródłem dochodów są dla nowoczesnych aren sportowych wielkie imprezy masowe, koncerty czy widowiska. Z myślą o przyszłej działalności NCS rozpoczęło niedawno rozmowy o współpracy w organizacji imprez z firmą AEG Facilities Europe, światowym potentatem w branży rozrywkowej.

Zdaniem Kaplera pozyskanie partnera mającego doświadczenia w zarządzaniu obiektami sportowymi oraz organizacji imprez całostadionowych czy korporacyjnych, przyczyni się do osiągnięcia przez operatora założonych celów biznesowych. Zawarcie umowy, która nie będzie wykluczać współpracy z innymi promotorami, ma nastąpić w czerwcu.

W Gdańsku budowany na piłkarskie mistrzostwa Europy stadion na 10 lat został wydzierżawiony konsorcjum firm, które bedą ponosiły koszty utrzymania obiektu.

W lipcu 2010 roku podpisano umowę dzierżawy PGE Areny Gdańsk. Operatorem tego obiektu będzie konsorcjum trzech firm: Lechia Operator, SportFive oraz HSG Zander.

"Ta umowa zacznie obowiązywać od wydania nam stadionu, co powinno nastąpić w czerwcu. I od tego momentu możemy liczyć bieg dziesięcioletniego terminu dzierżawy" - powiedział prezes Lechia Operator Błażej Jenek.

To spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100 procent udziałów ma Lechia S.A. Dwaj pozostali członkowie konsorcjum mają pomóc swoim doświadczeniem w organizacji imprez.

Przyszły dzierżawca będzie ponosił koszty utrzymania tego obiektu, które szacuje się na około 10-12 milionów złotych rocznie, opłacał miastu roczny czynsz w wysokości dwóch milionów złotych netto oraz przekazywał pięć procent netto z tytułu wszystkich przychodów. Ma również pokrywać wydatki związane z bieżącą działalnością PGE Arena Gdańsk, natomiast modernizacja oraz duże prace remontowe stadionu obciążają inwestora.

Wiadomo już, że od początku sezonu 2011/2012 ligowe i pucharowe mecze rozgrywać będą na tym obiekcie piłkarze Lechii.

"W planie jest również wiele innych wydarzeń sportowych i kulturalnych. Jesteśmy zresztą zobligowani przez sponsora tytularnego Polską Grupę Energetyczną SA do zorganizowania na tym stadionie co najmniej 50 różnych imprez w ciągu roku. Na mającej 9 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni komercyjnej będzie prowadzona różnego rodzaju działalność usługowa i handlowa. Non stop ma być również czynny sportowy pub, bo restauracja będzie otwarta tylko przy okazji imprez" - dodał Jenek.

Imprezy sportowe, koncerty, targi, kongresy i widowiska rodzinne to najważniejsze imprezy, które operator powstającego we Wrocławiu stadionu piłkarskiego na Euro 2012, firma SMG będzie organizowała po zakończeniu turnieju.

Jak poinformowała Magdalena Pawłowska, obecnie opracowywane są koncepcje 8-10 dużych imprez, które zostaną zorganizowane w przyszłym roku.

"Jest jednak jeszcze za wcześnie, żeby ujawniać szczegóły. Kalendarz rozgrywek i warunki współpracy z UEFA wskazują, że duże imprezy nie związane z futbolem będą mogły się odbyć na wrocławskim stadionie po Euro, na przełomie lipca i sierpnia" - dodała.
Firma SMG została wybrana na operatora na początku lutego 2010 r. Umowę podpisano na 12 lat, a za zarządzanie stadionem firma rocznie otrzyma ok. 7 mln zł.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.