Stary dworzec całkowicie rozebrany

Na budowie katowickiego dworca zakończono już rozbiórkę poprzedniego obiektu i przylegającej infrastruktury. Trwają wstępne prace ziemne. Zbudowano już ok. 30 proc. 890-metrowej tzw. ściany szczelinowej, która m.in. zabezpieczy wykop pod podziemne kondygnacje.
Stary dworzec całkowicie rozebrany

O postępie rozpoczętych w ub. roku prac poinformowali dziennikarzy podczas środowej wizyty studyjnej na terenie budowy dyrektor ds. inwestycji głównego inwestora - firmy Neinver Polska - Rafał Elżanowski oraz kierownik budowy z ramienia głównego wykonawcy - firmy Strabag - Robert Klaszczyk.

Sprawdź notowania prezydenta Katowic

Jak wyjaśnił Klaszczyk, kluczowym obecnie elementem na budowie dworca jest tzw. ściana szczelinowa. To powstająca na obrysie przyszłego obiektu, sięgająca ponad 20 metrów w głąb ziemi kilkudziesięciocentymetrowa ściana ze zbrojonego betonu, która w przyszłości będzie częścią fundamentów obiektu, a w czasie budowy zabezpieczy wykop pod fundament i dolne kondygnacje przed zalewaniem wodą i obsunięciami gruntu.

"Etap związany z wyburzaniem dworca już mamy za sobą. Przystąpiliśmy do robót ziemnych i prac związanych z budowaniem ściany szczelinowej - będzie to trwało jeszcze kilka tygodni. W przyszłym tygodniu zaczniemy prawdziwe roboty ziemne - coraz bardziej zacznie być widoczny bardzo głęboki wykop pod fundamenty. Wtedy ruszy też transport wydobywanego materiału" - mówił Elżanowski.

Wówczas na potrzeby ciężarówek wywożących z terenu budowy ziemię dwukierunkowy ruch zostanie wprowadzony na części ul. Sądowej - od ul. Matejki do ul. Goeppert-Mayer. Dzięki temu ruch technologiczny z placu budowy do jego zaplecza mógł odbywać się prostszą niż dotąd drogą przez plac Wolności - przez fragment ul. Słowackiego oraz dwukierunkową Sądową.

Na razie plac budowy od strony peronów zamykają częściowo wyburzone pomieszczenia nad tzw. tunelem technologicznym pod dworcem. Ponieważ w tunelu znajdują się m.in. instalacje kolejowe, nie można go wyburzyć. Po zmodernizowaniu jego konstrukcji i zburzeniu pomieszczeń ponad nim, ten element starego dworca stanie się częścią nowego budynku.

Powstająca obecnie ściana szczelinowa będzie miała na całym obwodzie ok. 25 m głębokości i ok. 890 m długości. Obecnie zbudowano już ok. 30 proc. konstrukcji - gotowy jest już fragment od strony północnej. Wykop pod cały obiekt będzie miał w najpłytszym miejscu ok. 17 m, na tej głębokości powstanie dolna część fundamentów - tzw. płyta fundamentowa.

Materiał z wykopu będzie wywożony ciężarówkami, które będą do niego zjeżdżały po usypanych skarpach. Do ich budowy wykorzystany zostanie gruz z rozbiórki starego dworca - zgromadzony teraz w pryzmach na placu budowy. Płyta fundamentowa nowego obiektu będzie budowana w połowie roku. Latem powinny też powstawać pierwsze fragmenty podziemnych kondygnacji, gdzie znajdą się parkingi, tunel w ciągu ul. Dworcowej i dworzec autobusowy.

Przedstawiciele inwestora i wykonawcy mówili w środę, że podczas rozbiórek i wykopów nie natrafili na szczególnie zaskakujące znaleziska - problemy nieczynnych lub nieujętych w planach instalacji udało się szybko rozwiązać. Odpowiadając na skargi mieszkańców na hałas związany z prowadzonymi także w nocy robotami, wyjaśniali, że niektórych prac związanych np. z betonowaniem nie można przerwać na noc ze względu na proces technologiczny.

Według Elżanowskiego, prace idą zgodnie z harmonogramem, co obserwują z podwyższenia za płotem przy ul. Młyńskiej mieszkańcy. Codziennie na terenie budowy katowickiego dworca pracuje ok. 120-160 osób. Prócz załogi głównego wykonawcy są to pracownicy budującej ścianę szczelinową firmy Keller oraz wykonującej roboty ziemne firmy Trans-Ziem.

Według aktualnych planów, nowy katowicki dworzec kolejowy ma być gotowy do maja 2012 r., położony w jego podziemiach dworzec autobusowy kilka tygodni później, a powstająca na katowickim placu Szewczyka przylegająca do dworca galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r. Kontrakt z głównym wykonawcą opiewa na 240 mln euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE