PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefa Tempo 30 nie wszędzie przynosi pożądane efekty

  • Michał Nowak    13 lipca 2016 - 12:33
Strefa Tempo 30 nie wszędzie przynosi pożądane efekty
W Radomiu strefę Tempo 30 wprowadzano od kwietnia 2014 do grudnia 2015 (fot. MZDiK Radom)

• Coraz więcej miast wprowadza strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h.
• Celem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
• W Radomiu Tempo 30 wprowadzano stopniowo i urzędnicy są zadowoleni.
• W Katowicach po roku funkcjonowania Tempo 30 potrzebne są zmiany.




Grudziądz to jedno z miast, które właśnie dołączyło do strefy Tempo 30. Ograniczenie prędkości obowiązuje na Starówce, gdzie również dopuszczono ruch rowerzystów „pod prąd”.

Tempo 30 wprowadzi również Poznań, który w czerwcu ogłosił przetarg na prace budowlane przy realizacji tego zdania. W tym mieście część dróg w centrum zostanie zwężona do jednego pasa ruchu, zostaną przeniesione miejsca parkingowe i powstaną dodatkowe ścieżki dla rowerzystów. Zarząd Dróg Miejskich planuje też wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych. Wszystko ma być gotowe jeszcze w sierpniu tego roku.

Większe bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych w Radomiu

Chociaż najbardziej niezadowoleni ze strefy Tempo 30 są zawsze kierowcy, to urzędnicy chwalą takie rozwiązanie i zgodnie twierdzą, że podnosi ono bezpieczeństwo. W Radomiu strefę ograniczenia prędkości do 30 km/h zaczęto wprowadzać już w połowie kwietnia 2014 r., a projekt sfinalizowano w grudniu 2015 roku. Teraz w ścisłym centrum jest bezpieczniej, m.in. dzięki skrzyżowaniom równorzędnym i wyniesionym przejściom dla pieszych.

- Na wszystkich wlotach do starego centrum Radomia znajdują się oznakowania informujące o ograniczeniu prędkości – mówi Dariusz Dębski z Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

- Na początku kierowcy się burzyli, zakłopotanie wywoływały u nich skrzyżowania równorzędne, na których często nie wiedzieli, jak się zachować. Ale to też spowodowało, że znacznie zwolnili w centrum miasta, zaczęli przykładać większą uwagę do tego, jak poruszają się w ruchu drogowym – dodaje Dębski.

Zdaniem rzecznika MZDiK, również statystyki pokazują, ze bezpieczeństwo znacznie wzrosło.

- Takim newralgicznym miejscem była ulica Kilińskiego przy urzędzie miasta. Jest wąska i ruchliwa, a kierowcy często przekraczali na niej prędkość, przez co dochodziło do różnych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów i pieszych. Teraz jest spokojnie, statystyka zdarzeń spadła kilkukrotnie, m.in. dzięki temu, że na ulicy znajdują się dwa wyniesione przejścia dla pieszych – mówi Dębski.

W Radomiu dzięki strefie Tempo 30 skończyły się także nielegalne wyścigi samochodowe i motocyklowe, które regularnie urządzano na ulicy Sienkiewicza.

Na razie nie ma planów rozbudowy strefy, niewykluczone jednak, że takowe pojawią się również na radomskich osiedlach.

Katowice szykują dodatkowe ograniczenia

W Katowicach niebawem minie równy rok od wprowadzenia strefy Tempo 30 w centrum miasta. Gdy wprowadzano ją w sierpniu 2015 r., jak zwykle nie brakowało głosów niezadowolenia wśród kierowców. Co ważne, Katowice zapowiadają, że swoją strefę rozbudują.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • radomianin, 2016-07-13 15:13:25

    Urzędasy z Radomia. Bezpieczniejszy będzie ruch pieszych. Zamieńcie wszystkie ulice w centrum na deptaki z pierwszeństwem dla "głuchych i ślepych" rowerzystów, którzy jeżdżą ze słuchawkami w uszach.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.