PARTNER PORTALU
  • BGK

Strop podziemnego dworca jak boisko

  • PAP    20 maja 2013 - 15:58
Strop podziemnego dworca jak boisko

Rozpoczęły się prace związane z wylewaniem stropu podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Jego sufit będzie miał powierzchnię boiska piłkarskiego. Cała inwestycja ma być gotowa do lutego 2015 r. - poinformowano na poniedziałkowej konferencji prasowej.




Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się osiem metrów pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 metra pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. W przyszłości "Fabryczna" ma być połączona podziemnym tunelem z dworcem Łódź Kaliska.

W pierwszym etapie pod realizację inwestycji wykonano wykop o długości niemal 500 metrów, 120 metrów szerokości i 8 metrów głębokości. Przez ostatnie kilka miesięcy stawiano tzw. ściany szczelinowe. Jak powiedział na spotkaniu z mediami zastępca dyrektora projektu PKP PLK Marek Faber, do tej pory wykonano 20 tys. m kw. tych ścian. Część z nich posłuży do podtrzymania płyty stropowej dworca, która zepnie ściany. A to umożliwi wybieranie ziemi spod stropu do głębokości 16,5 metra.

Faber zwrócił uwagę, że plac, na którym wylewana ma być płyta stropowa, został podzielona na trzy części, a każda z nich na kilkanaście działek o wymiarach 25 na 25 m. Prace mają polegać na wylewaniu warstwa po warstwie kolejnych porcji betonu na każdej z działek. Grubość płyty stropowej ma wynieść ok. 120 cm.

Dworzec powstaje w systemie "projektuj i buduj". Cała inwestycja zajmuje prawie 24 ha w ścisłym centrum miasta; w najszerszym miejscu rozciąga się na ponad 700 m.

Obecny na konferencji prasowej wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień przypomniał, że wraz z budową dworca nastąpi też rozbudowa okolicznego systemu komunikacyjnego. Powstaną nowe ulice i ciągi komunikacyjne.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najważniejszych elementów projektu "Nowe Centrum Łodzi" i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.

Dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na luty 2015 r. Koszt inwestycji, która ma być współfinansowana przez Unię Europejską, to 1,75 mld zł brutto.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.