Świętokrzyskie: samorząd regionu renegocjuje Kontrakt Terytorialny

Zapisanie w zweryfikowanym Kontrakcie Terytorialnym dla woj. świętokrzyskiego przebudowy drogi krajowej nr 42 wraz z budową obwodnicy Wąchocka - to jeden z priorytetów władz samorządowych regionu w renegocjacjach prowadzonych z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa.
Świętokrzyskie: samorząd regionu renegocjuje Kontrakt Terytorialny
Zapora na zalewie w Wąchocku (fot. Omron/Wikipedia/CC BY-SA 3.0)

Podpisany w listopadzie 2014 r. z przedstawicielami poprzedniego rządu Kontrakt Terytorialny dla woj. świętokrzyskiego, przewiduje inwestycje za ok. 14,3 mld zł m.in. w drogi, koleje i szpitale oraz przedsięwzięcia naukowo badawcze. W kontrakcie znalazły się 53 zadania, na listach podstawowej i warunkowej.

Jak powiedział PAP marszałek województwa świętokrzyskiego Adama Jarubas, samorząd regionu - wspierając władze lokalne - apeluje m. in. by na liście przedsięwzięć priorytetowych kontraktu, umieścić znajdujący się obecnie na liście warunkowej projekt przebudowy drogi krajowej nr 42, wraz z budową obwodnicy Wąchocka. Koszt przedsięwzięcia, wg. szacunków marszałka, to ok. 350 mln zł.

Marszałek wyjaśniał PAP, że remont tej drogi korelowałby z planowaną do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego północno-zachodnią obwodnicą Starachowic, w ciągu jednej z tras wojewódzkich. Obie trasy mogłoby połączyć rondo, a przedsięwzięcia poprawiłyby komunikację – m. in. dojazd do terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”.

Samorząd regionu postuluje też o przeniesienie na listę projektów priorytetowych planów budowy świętokrzyskiego odcinka drogi S74 (łączy województwo łódzkie z Podkarpaciem i Lubelszczyzną). „Spotkałem się z panią wojewodą, by wspólnie lobbować na rzecz dużych projektów infrastrukturalnych. Także najbliższa Rada Dialogu Społecznego w regionie zajmie się kwestią jego dostępności komunikacyjnej. Najprawdopodobniej na spotkanie zostanie zaproszony szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad” – dodał Jarubas.

W kilku resortach, m.in. w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, konsultowane są także projekty o charakterze badawczo-gospodarczym, które chcą realizować uczelnie i instytucje medyczne, m.in. Politechnika Świętokrzyska i Świętokrzyskie Centrum Onkologii. „Wypełniane są fiszki, uszczegółowiające te projekty. Musimy mieć opinię, czy kierunkowo wpisują się one w politykę krajową, czy coś musimy skorygować. Zakładam, że w ciągu miesiąca, dwóch będziemy po konsultacji treści tych projektów” – ocenił dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach, Grzegorz Orawiec.

Kontrakt Terytorialny jest obowiązującym w latach 2014-2023 głównym porozumieniem rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. z regionalnych programów operacyjnych i zarządzanych na szczeblu krajowym programów unijnych oraz z budżetu państwa.

Na liście podstawowej dokumentu dla woj. świętokrzyskiego, zapisano 15 projektów. Są wśród nich inwestycje drogowe i kolejowe. To m.in.: dokończenie przebudowy drogi ekspresowej S7 Warszawa - Kraków w regionie, budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi S74 oraz obwodnicy Morawicy na drodze krajowej nr 73. Kontynuowana ma być także budowa tzw. małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego.

Wyremontowane mają być też linie kolejowe: nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów oraz linia nr 25: Sandomierz - Skarżysko-Kamienna.

Lista zakłada także wsparcie projektów dotyczących ochrony środowiska, efektywności energetycznej, w tym termomodernizacji budynków oraz związanych z odnawialnymi źródłami energii.

Zapisane tu zostały także projekty dotyczące zrównoważonego, ekologicznego miejskiego transportu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Kielc i okalających je gmin. Zakontraktowano również budowę szpitalnych oddziałów ratunkowych w Busku-Zdroju i w Kielcach.

Lista warunkowa zawiera 38 zadań. Dotyczą one m. in. rozbudowy dróg krajowych i wojewódzkich, prac na liniach kolejowych, sektora ochrony zdrowia, infrastruktury badawczo-rozwojowej wyższych uczelni, ochrony przeciwpowodziowej i modernizacji największych placówek kultury regionu.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE