Świnoujście, Świna: Pod dnem rzeki powstanie tunel. GDDKiA ogłosi przetarg

• Podpisano aneks w sprawie budowy tunelu drogowego między wyspami Wolin i Uznam.
• Przetarg na projekt i budowę tunelu pod Świną zostanie ogłoszony w ciągu kilku dni.
Świnoujście, Świna: Pod dnem rzeki powstanie tunel. GDDKiA ogłosi przetarg
(fot.wikipedia.org/Specjal b)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w najbliższych dniach ogłosi przetarg na projekt i budowę tunelu pod Świną, który ma połączyć Świnoujście stałą przeprawą z resztą kraju.

W czwartek (14 kwietnia) w Świnoujściu podpisano aneks do porozumienia z 2007 r. w sprawie budowy tunelu drogowego między wyspami Wolin i Uznam. W obecności mediów dokument podpisali generalny dyrektor GDDKiA Jacek Bojarowicz, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

"Podpisanie aneksu pozwoli w dniu jutrzejszym rozpisać pierwszy etap przetargu na realizację przedsięwzięcia Budowa stałego połączenia drogowego między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu" - zapowiedział Adamczyk.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe.

Czytaj tutaj: Pierwszy podwodny tunel drogowy w Polsce gotowy

Porozumienie sprzed 9 lat zakładało m.in., że tunel powstanie ze środków unijnych zakończonej perspektywy na lata 2007-2013. Jak wyjaśniali sygnatariusze aneksu, zapis o finansowaniu projektu z kolejnej perspektywy to podstawowa zmiana w porozumieniu.

Według aneksu budowa na być finansowana w 85 proc. ze środków unijnych. 15 proc. kosztów inwestycji ma ponieść miasto.

fot.swinoujscie.pl
fot.swinoujscie.pl

Jak podkreślił Żmurkiewicz, inwestycja, która powinna rozpocząć się w 2017 r. i ma szanse zakończyć się w 2021 r., jest bardzo ważna zarówno dla mieszkańców miasta, regionu, ale też reszty kraju.

Jak powiedział dziennikarzom prezydent Świnoujścia, przetarg na projekt i jego wykonanie ogłosi GDDKiA, zaś miasto do końca kwietnia złoży wniosek o środki z UE.

"Aplikujemy o kwotę około 920 mln zł z dofinansowaniem na poziomie 85 proc. Pozostałą kwotę deklarujemy przeznaczyć z budżetu miasta, przy założeniu, że w przyszłym roku i kolejnych otrzymamy podatek z gazoportu, który może nawet sięgać ok. 40 mln zł rocznie" - poinformował prezydent.

Przetarg ma szanse być rozstrzygnięty w tym roku, cztery lata może potrwać realizacja projektu - zaznaczył.

Dodał, że miasto chciałoby nałożyć niewielka opłatę dla mieszkańców na poziomie biletu autobusowego i nieco wyższą dla przyjezdnych za korzystanie z tunelu. Musimy mieć pieniądze na utrzymanie tunelu szacowane na ok. 6-7 mln rocznie - tłumaczył. Zapewnił, że nadal będzie działać przeprawa promowa w centrum miasta.

Min. Adamczyk podkreślił, że inwestycja będzie mieć nie tylko znaczenie gospodarcze, ale też społeczne i polityczne. Przypomniał, że budowę tunelu deklarował zarówno prezydent Lech Kaczyński, jak i Jarosław Kaczyński, gdy był premierem. "Kontynuujemy to przedsięwzięcie. Szkoda tych ośmiu lat, w których w sprawie praktycznie nic się nie wydarzyło" - dodał.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

OPLATA ZA PRZEJAZD POD TUNELEM?????
przeciez to Skandal!!!!
czy niedlugo bedzie sie pobierac oplaty za przejazd mostami we wszystkich miastach w polsce????
ile kosztowalo misto utrzymanie promow?
dlaczego tlumacza w byle jaki sposob swoja pazernosc?
a jak zechce pr
...zejechac kilka razy dziennie przez tunel to co? ...pojde z torbami?
zastanowcie sie nad tym, co robicie szalency!!!!
rozwiń

BEZ PODPISU, 2016-08-23 01:17:54 odpowiedz

wyobrażam sobie, że dla czekających w korku nie ma to znaczenia, ale Świna nie jest rzeką, tylko cieśniną...

AS, 2016-04-16 22:51:49 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE