System viaTOLL powiększy się o 2,1 tys. km

W najbliższych latach system viaTOLL powinien zostać rozbudowany o 2,1 tys. km, co będzie wymagało budowy co najmniej tysiąca bramownic rozrzuconych po całej Polsce. To trudne przedsięwzięcie infrastrukturalne - mówi Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.
System viaTOLL powiększy się o 2,1 tys. km
Budowa bramownic na potrzeby systemu viaTOLL jest wyjątkowo skomplikowanym i rozproszonym procesem inwestycyjnym (fot.fotolia)

• System viaTOLL obejmuje ponad 3,6 tys. km dróg, a startował z poziomu 1,5 tys. w 2011 r.

• Docelowo ten system powinien mieć wielkość ok. 6 tys. km, co wynika z planów przedstawionych niedawno przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

• Dyrektor Kapsch Telematic Services wylicza, że do tej pory system przyniósł państwu przychody w wysokości 8,3 mld zł.

- To oznacza, że będzie on rozbudowany w kilku najbliższych latach o dodatkowe 2,1 tys. km, chodzi tu o drogi krajowe najwyższej kategorii, czyli drogi ekspresowe i autostrady - zauważa Marek Cywiński.

Przy rozbudowie systemu będzie trzeba zbudować co najmniej tysiąc bramownic rozrzuconych po całej Polsce. Kapsch Telematic Services, jako firma informatyczna, nie jest w stanie samodzielnie zbudować bramownic, dlatego podpisała umowę o współpracy z KGHM Zanam, która ma się tym zając.

Budowa bramownic na potrzeby systemu viaTOLL jest, jak podkreśla Marek Cywiński, wyjątkowo skomplikowanym i rozproszonym procesem inwestycyjnym.

Jak tłumaczy dyrektor, dzieje się tak dlatego, że nie jest to inwestycja w jednym miejscu, jak np. budowa zakładu przemysłowego, nawet bardzo skomplikowanego, tylko rozrzucona po całym kraju infrastruktura drogowa. To tysiące ustaleń z różnymi instytucjami.

- Co ważne, budowane jest to w ruchu, nie mamy do czynienia z projektem typu greenfield, gdzie zamykamy drogę i budujemy infrastrukturę, w związku z tym potrzebna jest tu specjalna wiedza i doświadczenie - dodaje Cywiński.

Dyrektor Kapsch Telematic Services wylicza, że do tej pory system przyniósł państwu przychody w wysokości 8,3 mld zł.

- To są wystarczające przychody, aby dokończyć dwie brakujące autostrady. Środki uzyskane dzięki viaTOLL nie idą na budowę i utrzymanie autostrad, ale są one znaczące w kontekście choćby dyskusji o poszukiwaniu pieniędzy na budowę dróg krajowych oraz dróg lokalnych. To jest źródło, które powinno być istotnym sposobem finansowania tych inwestycji przez państwo – dodaje Marek Cywiński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.