PARTNER PORTALU
  • BGK

System viaTOLL: Urzędnicy i politycy za wolno go rozwijali

  • Bartosz Dyląg    16 lutego 2018 - 14:28
System viaTOLL: Urzędnicy i politycy za wolno go rozwijali
System viaTOLL przyniósł do tej pory 9,1 mld zł. Fot. PTWP

W 2011 r. zakładano, że wpływy z systemu viaTOLL wyniosą ok. 20 mld zł na koniec 2018 r. Do tej pory system przyniósł 9,1 mld zł. Eksperci są zgodni - winę za ten stan rzeczy ponoszą politycy. Przychody z systemu są głównie zależne od wielkości jego sieci, a ta miała mieć niemal 7 tys. km dróg., ale przez zbyt wolne - zdaniem ekspertów - rozszerzenia objęto nim jedynie 3,6 tys. km.




  • Od 2011 r. systemem viaTOLL zostało objęte 3,6 tys. km dróg krajowych i autostrad, w pierwotnych planach ich ilość miała wynosić ok. 7 tys. km.
  • Zdaniem Adriana Furgalskiego - eksperta od transportu - za powolne rozszerzenie systemu odpowiedzialni są urzędnicy, którzy ponoszą winę za mniejsze niż zakładano przychody (9,1 mld zł wobec ok. 20 mld prognozowanych).
  • Upaństwowienie operatora systemu wydłuży czas poszerzania sieci dróg płatnych poprzez dodanie dodatkowych procedur publicznych - alarmuje Adrian Furgalski.

Brak dołączania nowych odcinków do systemu to główna przyczyna niewypełnienia prognoz. Istnieją trzy sposoby zwiększenia dochodów z systemu: pierwszym jest zwiększenie stawek, na co nie ma przyzwolenia społecznego, jak i woli politycznej. Drugim jest zwiększenie szczelności systemu, co w obecnej chwili jest niemożliwe - system już jest prawie w stu procentach szczelny, a minimalne „przejazdy na gapę” nie wyjaśniają rozbieżności prognoz z rzeczywistymi wynikami. Trzecią opcją jest obejmowanie nowych dróg systemem, które jak widać z przytoczonych liczb, nie przebiegało zgodnie z planem i jest praktycznie jedyną przyczyną mniejszych od zakładanych wpływów.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wina leży po stronie polityków.

- Niższe, niż zakładane przychody, są winą tylko i wyłącznie polityków. Na pewno nie można zrzucić odpowiedzialności na wykonawcę, czyli prywatnego operatora, który stawia bramownice państwowego systemu tylko na tych drogach, na których mu się każe - mówi Furgalski.

Czytaj też: Pierwsze duże miasto w Europie rezygnuje z aut. W Polsce to science fiction

Są też inne czynniki natury państwowej i urzędniczej, które ograniczyły rozwój sprawnego systemu.

- Po pierwsze mniejsze niż zakładano są wpływy od samochodów osobowych. Oczywiście ciężarówki to największa część zakładanych i realnych wpływów, ale od 2014 r. nie wiadomo, co państwo chce zrobić w temacie odpłatności na drogach państwowych od samochodów osobowych. Minister Bieńkowska powiedziała „likwidujemy bramki”, a potem została komisarzem Unii Europejskiej w Brukseli. Jej następcy nic nie zrobili z tą koncepcją. Minister Maria Wasiak w ogóle nie była tym zainteresowana. Minister Andrzej Adamczyk skupił się na tym, żeby viaTOLL upaństwowić - on już jest państwowy, ale chodzi o to, by operator też był jednostką publiczną. W rezultacie dalej nie wiemy, jak mamy płacić. Czy bramki zostaną, czy będzie system elektroniczny? Od 2014 r. stoją i straszą puste pola do poboru opłat. A to 500-800 mln zł rocznie mniejszych wpływów, także do tego roku, to w najbardziej optymistycznym scenariuszu 2 mld zł niezrealizowanego przychodu. To wina tylko i wyłącznie polityków, obu głównych opcji - mówi Adrian Furgalski.

Dziś samochody osobowe mogą skorzystać z urządzeń viaAUTO, które pozwalają na elektroniczne uiszczanie opłat na dwóch odcinkach autostrad GDDKiA i urządzeń A4Go na należącym do Stalexportu odcinku Kraków-Katowice na A4. W innych miejscach przejazd autostradami jest darmowy lub wymaga płacenia na bramkach, szczególnie na prywatnych odcinkach A2 i A1.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (10)

  • Greko., 2018-02-19 21:12:01

    Gdyby było dostępne na każdym odcinku to gra gitara, kupuję, ale jeżeli tu przejadę bez korkowania drogi, a na A2 muszę płacić, to ten system kompletnie nie jest dla mnie opłacalny. Najpierw niech się dogadają, a potem można liczyć na zyski
  • Greko, 2018-02-19 21:10:49

    Gdyby było dostępne na każdym odcinku to gra gitara, kupuję, ale jeżeli tu przejadę bez korkowania drogi, a na A2 muszę płacić, to ten system kompletnie nie jest dla mnie opłacalny. Najpierw niech się dogadają, a potem można liczyć na zyski
  • Greko, 2018-02-19 21:08:16

    Gdyby było to dostępne na każdym odcinku to gra hitara, ale jeżeli tu przejadę bez królowania drogi, a na A2 muszę płacić to ten system kompletnie nie jest dla mnie opłacalny. Najpierw niech się dogadają, a potem można liczyć na zyski

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.