Szczecin: Mostem na Ostrów Brdowski i Gryfię

Ponad 35 mln zł kosztował most, który skomunikował Ostrów Brdowski i Gryfię z lądem. Prowadzi wprost na tereny inwestycyjne „Gryfia Biznes Park”.


Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz (z lewej) za wsparcie inwestycji otrzymał pamiątkową rycinę mostu od prezesa spółki Mars Most Brdowski Macieja Nowotnego. Fot. Mat. prasowe

Inwestycja otrzymała jedno z największych dofinansowań Regionalnego programu operacyjnego województwa zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Oficjalne otwarcie nowej infrastruktury, z udziałem marszałka województwa Olgierda Geblewicza i wicemarszałka Jarosława Rzepy, odbyło się 28 września.

Jak informuje zachodniopomorski urząd marszałkowski, prace budowlane trwały od marca 2014 r., choć umowę o unijne wsparcie podpisano pod koniec września 2013 r. Koszt inwestycji wyniósł ponad 35 mln zł.

Dofinansowanie stanowiło 85 proc. kosztów, czyli prawie 30 mln zł. Nowe przejście mostowe w zapewni skomunikowanie Ostrowa Brdowskiego i Gryfii z lądem. Wcześniej połączenia komunikacyjne na wyspie utrzymywane były poprzez promy.

– To wielki dzień dla gospodarczego Szczecina. Jestem przekonany, że od tej chwili przestrzeń gospodarcza naszego miasta będzie wyglądać coraz lepiej – uważa marszałek Olgierd Geblewicz.

Marszałek przyznaje, że idea powołania do życia Gryfia Biznes Parku była jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć w zakresie pozyskania inwestora dla Pomorza Zachodniego.

– Pierwsze spotkanie miało miejsce około dwa i pół roku temu, wtedy po praz pierwszy usłyszałem o planach stworzenia fabryki z produkcją z zakresu offshore i możliwością stworzenia kilkuset miejsc pracy, wpisującą się w naszą regionalną specjalizację – sektor zielonej energii. Koncepcja bardzo atrakcyjna, ale już na stracie pojawiły się dwa potężne wyzwania: usunięcie kolizji z dwoma liniami wysokiego napięcia oraz budowy stałego połączenia wyspy Ostrów Brdowski ze stałym lądem. Skala tych problemów stawiała pod znakiem zapytania realizację przedsięwzięcia, a termin uruchomienia produkcji 2015 rok – wydawał się wręcz nierealny – wspominał marszałek.

Według marszałka, dzięki zaangażowania wielu firm i instytucji udało się zrealizować projekt w tempie ekspresowym.

– Osiągnęliśmy więcej, niż zakładaliśmy, bo pierwsze plany dotyczyły skomunikowania tylko terenów użytkowanych przez BMO. Wraz z postępem prac uznano, że most powinien służyć także Stoczni Remontowej Gryfia i pozostałym kilkunastu hektarom terenów inwestycyjnych, które dzięki temu mają szansę na przyciągnięcie kolejnych inwestycji. Bardzo bym chciał, by ta przestrzeń służyła gospodarce, ale też wszystkim mieszkańcom Szczecina: wędkarzom, artystom i amatorom pięknych widoków – dodał Olgierd Geblewicz.

Nowa infrastruktura to trójprzęsłowy most o długości ponad 197 metrów. Rozpiętość przęseł w osiach podparcia wynosi 65 metrów. Dodatkowo powstały trasy dojazdowe: od strony zachodniej łączącej obiekt z ulicą Ludową, od strony wschodniej – z układem komunikacyjnym na wyspie Ostrów Brdowski.

Ponadto po północnej stronie drogi zaprojektowano parking o powierzchni prawie 0,5 ha z miejscami postojowymi dla blisko 200 samochodów osobowych. Po stronie południowej stworzona została zatoka postojowa dla tymczasowego postoju tirów.

Nie zabrakło chodników i nowoczesnego oświetlenia. Projekt uwzględniał również przeniesienie pomnika „O godność człowieka” i utworzenie miejsca, w którym będą mogły odbywać się uroczystości wynikające z upamiętnienia wydarzeń grudnia 1970 roku.

Realizacja zadania przyczynić się ma m.in. do wzrostu zatrudnienia i stworzenia w ciągu 2 lat pośrednio 500 nowych miejsc pracy oraz zwiększenia wpływów do budżetu z tytułu podatku PIT.

Szacuje się również, iż na Ostrowie Brodowskim i Gryfii, w kilku najbliższych latach, wartość inwestycji przekroczy nawet 300 mln zł.

Ponadto mostowo-drogowe przedsięwzięcie stanowiło ważne ogniwo dla działań wdrażanych przez spółki: KSO i Teleyard.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.