Szczecin: Po pogłębieniu toru wodnego port przyjmie większe jednostki

Radni Szczecina zdecydowali. Dokumenty mają być gotowe do końca sierpnia 2015 r.
Szczecin: Po pogłębieniu toru wodnego port przyjmie większe jednostki

Tor wodny Świnoujście-Szczecin ma zostać pogłębiony do 12,5 metra, co pozwoli przyjmować w szczecińskim porcie większe jednostki. Uchwałę ws. sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego tej inwestycji przyjęli już szczecińscy radni.

Jak wyjaśniła rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek, uchwała przygotowuje grunt pod pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin. "Uchwała dotyczy terenów należących tylko do miasta przyległych do toru wodnego takich, na których np. niezbędne będzie zbudowanie umocnień brzegowych. Jej celem jest umożliwienie nam działań, które podejmiemy przystępując do realizacji robót związanych z pogłębieniem toru" - powiedziała.

Obecnie plan nie we wszystkich miejscach jednoznacznie zezwala na zabudowę hydrotechniczną brzegów, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina - dodała Wieczorek.

Pogłębienie toru wodnego ma według rzeczniczki ogromne znaczenie. "To możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o większym zanurzeniu, a co za tym idzie z większymi ładunkami, ale może także mieć znaczenie w przypadku reaktywacji w mieście wielkiego przemysłu stoczniowego lub powstania przemysłu offshore, ponieważ ułatwi wyprowadzanie wybudowanych wielkich statków i konstrukcji (np. platform wiertniczych) w morze" - podkreśliła.

Pogłębianie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra będzie trzecim etapem jego modernizacji. Obecnie trwają prace przygotowawcze do tego zadania i roboty budowlane związane z realizacją etapu drugiego, czyli budową umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego i Mielińskiego w Świnoujściu, które mają zakończyć się jeszcze w tym roku.

Specjaliści pracują m.in. nad studium wykonalności dla inwestycji, raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, matematycznym modelem toru wodnego, a także analizą nawigacyjną zmodernizowanego toru. Dokumenty te mają być gotowe do końca sierpnia 2015 r.

Pogłębienie toru zostało zgłoszone do projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020, ujęte zostało też w dokumencie implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Jest to w zasadzie gwarancja, że projekt znajdzie się w programie operacyjnym - twierdzi rzeczniczka.

"W tym roku mając już studium wykonalności będziemy mogli przystąpić do sporządzenia wniosku o dofinansowanie inwestycji. W 2016 r. chcielibyśmy przeprowadzić procedury przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót, które mogłyby zakończyć się w 2021 roku" - dodała.

Według analizy szczecińskich naukowców, dzięki pogłębieniu toru wodnego większa będzie dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Tor wodny Świnoujście-Szczecin ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m. (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.