Sześć ofert w przetargu na modernizację linii w centrum Krakowa

• Sześć konsorcjów firm złożyło oferty w przetargu na modernizację odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.
• Inwestycja zakłada przebudowę nasypu biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje.
Sześć ofert w przetargu na modernizację linii w centrum Krakowa
Inwestycja poprawi transport kolejowy w Małopolsce, a podróżni zyskają wygodną obsługę na stacjach i przystankach (fot.PTWP)

Jak poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, zarządca infrastruktury kolejowej otworzył oferty na to zadanie. Najtańszą - na nieco ponad 958 mln zł netto złożyło konsorcjum firm Mota-Engil, Mostostal Warszawa, Acciona.

Konsorcjum Strabag/Krakowskie Zakłady Automatyki chce za wykonanie prac ponad 966 mln zł netto, konsorcjum Budimex/PKP Energetyka - 987 mln zł netto, konsorcjum ZUE/Trakcja/Comsa/Intop - prawie 1 mld zł netto, konsorcjum Porr/Torpol/Intercor - ponad 1,184 mld zł netto, a konsorcjum Polaqua/VIAS/Electren/Tecsa - ponad 1,294 mld zł netto.

Według Szalachy wykonawca inwestycji powinien zostać wybrany w ciągu około miesiąca. Podpisanie umowy z nim planowane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku. Budowa mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2017 r. i zakończyć w 2021 r.

Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Przetarg obejmuje modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja poprawi transport kolejowy w Małopolsce, a podróżni zyskają wygodną obsługę na stacjach i przystankach.

PLK zmodernizuje ok. 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę toru na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Czytaj też: Mazowsze: Ponad 7 mln zł trafi do szpitali i instytucji kultury

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury, system informacji pasażerskiej i dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych szczególnie na linii E 30 biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

Jak podkreślają przedstawiciele PLK, inwestycja stanowi kolejny etap rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego. We wrześniu ub. r. rozpoczęła się budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, a także otwarta została nowa linia kolejowa wiodąca na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytku nowy Dworzec Główny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.