Sztutowo, Elbląg: Co zmieni przekop Mierzei Wiślanej? Wiceminister odpowiada

Ostateczna decyzja lokalizacyjna dotycząca budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną powinna zapaść jeszcze w tym roku – informuje Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Sztutowo, Elbląg: Co zmieni przekop Mierzei Wiślanej? Wiceminister odpowiada
W związku z przekopem władze Elbląga zobowiązały się do szeregu inwestycji w porcie (Wikimedia Commons/janusz J.)

• Zgodnie z umową do końca wakacji przyszłego roku ma być gotowy projekt wykonawczy kanału żeglugowego.

• Obecnie  jest przygotowywana koncepcja inwestycji, dokumenty dotyczące oddziaływania na środowisko.

• Jak podkreśla wiceminister Grzegorz Witkowski, nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.

• Witkowski liczy na "rozsądek ekologów" i podkreśla znaczenie inwestycji dla Elbląga.

• O drogach wodnych w Polsce będzie mowa podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

 

"W tej chwili są prowadzone badania dotyczące ruchu rumowiska, jest przygotowywana koncepcja inwestycji, dokumenty dotyczące oddziaływania na środowisko. Raportu środowiskowego możemy spodziewać się również w tym roku, ale na ostateczną decyzję środowiskową trzeba będzie poczekać do roku 2018. Zgodnie z umową do końca wakacji przyszłego roku ma być gotowy projekt wykonawczy kanału żeglugowego" - powiedział Witkowski.

"Na obecnym etapie zbyt wcześnie mówić o oddziaływaniu inwestycji na środowisko czy też o ewentualnych działaniach kompensacyjnych związanych z przedsięwzięciem, takich jak sztuczne wyspy na Zalewie Wiślanym itp. Musimy zaczekać na zakończenie wspomnianych prac" - dodał wiceminister.

Czytaj też: Burmistrz Jastarni chwali rząd za przekop Mierzei Wiślanej, Via Maris zamiast S6, reformę edukacji

Którędy pobiegnie kanał?

Witkowski przyznał, że budowa kanału w okolicy Nowego Światu w gminie Sztutowo (między Skowronkami a Przebrnem) jest bardzo prawdopodobna.

"Ostateczną i optymalną lokalizację będzie można wskazać jednak dopiero po przygotowaniu wspomnianego raportu środowiskowego " - zastrzegł.

Wiceminister zapewnił, iż resort jest w stałym kontakcie z Komisją Europejską, która czeka przede wszystkim na decyzję środowiskową dotyczącą budowy. "Będą zachowane wszelkie procedury i dyrektywy. Nikt nie zamierza iść na skróty" - podkreślił.

Witkowski przypomniał, iż połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu i Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma obecnie znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Realizacja projektu umożliwi swobodny i nieograniczony dostęp jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego. Budowa drogi wodnej będzie rzeczywiście gwarantem bezpieczeństwa morskiego naszego kraju.

Chodzi o transport i turystykę

Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.