Szybciej z Bydgoszczy do Torunia

Dobiegająca końca wymiana torów na odcinku Bydgoszcz-Toruń magistrali kolejowej nr 18 pozwoli już w przyszłym roku znacząco skrócić czas przejazdu między obu miastami. Cała inwestycja, warta 147 mln zł, zostanie zakończona w 2014 roku.
Szybciej z Bydgoszczy do Torunia

Jak poinformował w czwartek rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Maciej Dutkiewicz, dobiegają już końca prace torowe prowadzone od roku między Bydgoszczą a Toruniem. Dzięki temu na początku roku czas przejazdu na tym odcinku skróci się do 50 minut.

Po zakończeniu całej inwestycji, planowanym na koniec 2014 roku, pociągi lokalne, które zatrzymują się na wszystkich stacjach i przystankach, pokonają trasę w 45 minut. Pociągom dalekobieżnym wystarczy na to nieco ponad pół godziny.

Na terenie Torunia rozpoczęły się właśnie prace przy jednym z większych przedsięwzięć inżynieryjnych - remoncie wiaduktu koło dworca Toruń Główny, po którym przebiega pięć torów. Stara konstrukcja zostanie wyremontowana i wzmocniona, dzięki czemu także tutaj, podobnie jak na całej trasie, pociągi będą mogły rozwijać maksymalną prędkość 120 km/h.

51-kilometrowy odcinek torów między Bydgoszczą a Toruniem jest fragmentem szlaku łączącego Szczecin z Warszawą. W ruchliwą magistralę od dawna nie inwestowano, stan torów systematycznie się pogarszał i na niektórych odcinkach prędkość pociągów przed remontem ograniczono nawet do 30 km/h, a przejazd z Bydgoszczy do Torunia pociągiem zajmował ponad godzinę.

Inwestycja obejmuje wymianę nawierzchni dwóch torów o łącznej długości blisko 92 km. Na stacjach Toruń Główny, Cierpice, Solec Kujawski, Bydgoszcz Łęgnowo, Bydgoszcz Wschód oraz Bydgoszcz Leśna zostaną zamontowane 54 nowe rozjazdy, wykonany zostanie też remont 18 przejazdów kolejowych. Zaplanowano również wymianę urządzeń automatyki sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń zasilających.

Modernizacja przywróci parametry konstrukcyjne tej linii kolejowej, bez ich poprawiania. Wybrano taki zakres prac, gdyż pozwoliło to na uproszczenie formalności związanych z przedsięwzięciem i znaczne przyspieszenie jego realizacji.

Inwestycja o wartości 199 mln zł jest finansowana m.in. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Rewitalizacja odcinka linii kolejowej pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem jest niezbędna dla urzeczywistnienia zintegrowanego systemu transportu publicznego BiT City - projektu realizowanego przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Zakłada on uruchomienie szybkiej kolei pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem oraz powiązanie jej z komunikacją publiczną w obu miastach.

Linia kolejowa nr 18 Kutno-Piła Główna została wybudowana w 1851 r. Leży na terenie województw: łódzkiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, a jej całkowita długość wynosi ponad 247 km. W 1984 r. zelektryfikowano ją na odcinku Kutno-Toruń-Bydgoszcz, a w 1989 r. zakończono elektryfikację odcinka Bydgoszcz-Piła.

Linia stanowi jedną z głównych osi komunikacyjnych kraju. Główne relacje pociągów jadących tędy - to Lublin - Warszawa - Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Szczecin oraz Katowice/Kraków - Częstochowa - Łódź - Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Gdynia. Linia konstrukcyjnie przystosowana była do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE