Tak ma wyglądać centrum Lublina po rewitalizacji

Lublin ma nową koncepcją przebudowy Al. Racławickich oraz przylegających do nich ulic. To efekt konsultacji społecznych, podczas których wcześniejsze dwa warianty przebudowy zostały odrzucone.
Tak ma wyglądać centrum Lublina po rewitalizacji
Jeden z wariantów zagospodarowania skweru przy ul. Sowińskiej w Lublinie (fot. UM Lublin)

- Chcemy zrewitalizować i uporządkować ścisłe centrum miasta, w jak największym stopniu zachowując dotychczasowy charakter tego obszaru. Ważnym aspektem jest także połączenie komunikacyjne pomiędzy północnymi a południowymi dzielnicami Lublina. Modernizując układ komunikacyjny, wyznaczając bus-pasy i inwestując w nowoczesny transport zbiorowy, chcemy usprawnić i uprzywilejować tą formę przemieszczania się po mieście, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublin.

Po ubiegłorocznej debacie na temat przebudowy Al. Racławickich i ulic przyległych (Lipowej, Sowińskiego i Poniatowskiego) magistrat zobowiązał projektanta do uwzględnienia wszystkich uwag, które nie stoją w sprzeczności z przepisami i warunkami technicznymi.

Zgodnie z nowym wariantem Al. Racławickie pozostaną ulicą z czterema pasami ruchu, z poszerzeniami w rejonach skrzyżowań, powstałymi w celu wydzielenia relacji skrętnych, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości bus-pasa. Po obu jej stronach znajdą się chodniki i drogi dla rowerów oddzielone od siebie pasem zieleni.

Większość chodników ma szerokość 3 metrów, a ich oddzielenie od ścieżek rowerowych pozwala na pogodzenie interesów pieszych i rowerzystów. Dodatkowo w pobliżu obiektów oświatowych i ciągów pieszych powstaną ławki i parkingi rowerowe, których lokalizacje wskażą sami mieszkańcy.

Ul.Sowińskiego będzie węższa niż w pierwotnych wariantach. Zgodnie z założeniami, będzie to ulica z jedną jezdnią o szerokości 12 m z 4 pasami ruchu (w obecnym kształcie ma 9,2 m szerokości i 3 pasy ruchu). Jej poszerzenie o niecałe 3 m wiąże się z wydzieleniem pasów dla pojazdów transportu zbiorowego, w związku z planami uruchomienia linii komunikacji miejskiej na osi północ-południe.

Ponadto, po obu stronach ul. Sowińskiego, będa przebiegały chodniki i ścieżki rowerowe. Odrzucony przez mieszkańców wyjazd z ul. Langiewicza tylko w kierunku ul. Głębokiej, został zastąpiony innym rozwiązaniem. Ul. Langiewicza zostanie połączona z ul. Radziszewskiego. W efekcie wyjazd będzie możliwy we wszystkich kierunkach poprzez skrzyżowanie ul. Radziszewskiego z ul. Sowińskiego.

Jezdnia ul. Poniatowskiego zaplanowana została jako droga z jezdnią główną z 4 pasami ruchu, jednakże po uwagach zgłoszonych przez mieszkańców zostanie odsunięta od zabudowań znajdujących się po stronie biblioteki miejskiej. Nieruchomości w rejonie ul. Księżycowej i ul. Stanisława Dubois zostaną obsłużone przez drogę serwisową. Wspomniana droga serwisowa zostanie oddzielona od ul. Poniatowskiego pasem wysokiej zieleni.

Inwestycji drogowej będą towarzyszyły nowe nasadzenia, na wszytskich ulicach objętych koncepcją. Powstana także dwa nowe skwery w rejonie ul. Sowińskiego. Ważnym projektem bedzie także uruchomienie nowej linii komunikacji miejskiej, łaczącej północ i południe Lublina, biegnącej ulicami Sowińskiego i Poniatowskiego, której przebieg mieszkańcy będą mogli wybrać spośród propozycji przygotowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE