Takie inwestycje planuje Warszawa w latach 2014-2022

Kolejne 11 stacji II linii metra, most Krasińskiego, praski odcinek obwodnicy śródmiejskiej i ponad 200 km ścieżek rowerowych są wśród zaplanowanych przez stołeczny ratusz inwestycji w latach 2014-2022. W czwartek plan inwestycyjny ma zatwierdzić rada miasta.
Takie inwestycje planuje Warszawa w latach 2014-2022

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że w latach 2014-2022 Warszawa chce przeznaczyć na inwestycje 25,5 mld zł. Z tej kwoty 18,5 mld zł będzie pochodzić z budżetu miasta, a 7 mld zł - z budżetów miejskich spółek. Z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej ratusz planuje pozyskać ponad 6 mld zł.

Wśród planowanych inwestycji jest m.in. budowa kolejnych 11 stacji II linii metra. Jesienią br. ma być gotowy jej centralny odcinek - od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Do roku 2019 mają powstać po trzy kolejne stacje na wschód od niego - "Szwedzka", "Targówek 1" i "Targówek 2" i na zachód - "Wolska", "Moczydło" i "Księcia Janusza". W 2022 r. ma zaś zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły - "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno" i dwóch kolejnych na lewym brzegu - "Wola Park" i "Powstańców Śląskich". Budowa nowych stacji ma kosztować 8 mld zł.

Do 2023 r. ma powstać most Krasińskiego i towarzysząca mu trasa między pl. Wilsona na Żoliborzu a ul. Jagiellońską na Bródnie. Przez most ma kursować tramwaj. Budowa mostu i trasy będzie kosztować ponad 700 mln zł.

W nowych planach ratusza jest też budowa dalszego odcinka torów tramwajowych w kierunku Nowodworów. Powstający obecnie odcinek między mostem Skłodowskiej-Curie a skrzyżowaniem ulic Światowida i Mehoffera ma być gotowy w tym roku, kolejny - do roku 2018.

Do roku 2021 ma powstać odcinek obwodnicy śródmiejskiej między Rondem Wiatraczna a ul. Radzymińską. Jego budowa ma kosztować 980 mln zł.

W ciągu najbliższych ośmiu lat Warszawa planuje zakup nowych autobusów, tramwajów, pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i wagonów metra za 3,2 mld zł.

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych do 2022 r. w Warszawie i gminach ościennych powstać ma 30 kolejnych parkingów "Parkuj i Jedź" (koszt to 153 mln zł) oraz 209 km ścieżek rowerowych (za 266 mln zł).

Miasto chce też inwestować w placówki ochrony zdrowia. Za kwotę 421,8 mln zł do 2018 r. na Ursynowie ma powstać zapowiadany od dawna szpital południowy. Przetarg na jego budowę miasto chce ogłosić jeszcze w tym roku. Na inwestycje w inne stołeczne szpitale samorząd planuje przeznaczyć 401 mln zł, a na modernizację przychodni - 14 mln zł.

Planowane wydatki na warszawską edukację to 741 mln zł. Ok. 500 mln zł ratusz planuje wydać m.in. na budowę szkół, głównie podstawowych, w dzielnicach, w których dziś ich brakuje - m.in. na Białołęce i w Wilanowie. Do 2018 r. powstać ma też m.in. 4,5 tys. nowych miejsc w przedszkolach (koszt to 124 mln zł) i co najmniej 2,5 tys. miejsc w żłobkach (za 117 mln zł).

Do 2022 r. Warszawa wyda 260 mln zł na budowę nowych mieszkań komunalnych. W ostatnich latach oddano ich ponad 2,3 tys., w planach jest kolejnych 700.

Ok. 1,2 mld zł z miejskiej kasy ratusz chce przeznaczyć na zmiany w przestrzeni publicznej. Do roku 2020 ok. 220 mln zł miasto ma wydać na rewitalizację Pragi. Jej szczegółowy program rada miasta przyjmie prawdopodobnie jesienią. Kolejne 200 mln zł ma pochłonąć rozwój najbliższego otoczenia Wisły. W planach jest m.in. budowa dalszego odcinka bulwarów nad rzeką oraz miasteczka wodnego na cyplu czerniakowskim.

W planach ratusza jest też stworzenie nowego centrum miasta - ograniczonego ul. Marszałkowską, Al. Jerozolimskimi, Traktem Królewskim i ul. Królewską. W ramach tego planu w tym roku zmodernizowana ma być ul. Świętokrzyskiej, a w niedługim czasie także plac Małachowskiego. Miasto chce też uspokoić ruch drogowy w tym rejonie.

Wśród zapowiedzianych przez ratusz inwestycji są też te w stołeczną kulturę. Na pl. Defilad za 270 mln zł ma powstać siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz - za 170 mln zł - siedziba Teatru Rozmaitości. Na modernizację innych teatrów i obiektów kultury miasto planuje wydać 148 mln zł. Kolejne 35 mln zł to zaplanowana modernizacja zabytkowych budynków przy ul. Grochowskiej na potrzeby orkiestry Sinfonia Varsovia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

153 mln na udogodnienia typu parkuj (samochód) i jedź dalej (metrem lub koleją) to forma subsydiowania korzystania z samochodu przez ludzi, którzy już mieszkają poza Warszawą lub zamierzają się tam wyprowadzić. To na pewno nie będzie pozytywnie oddziaływać na zahamowanie (lub lepiej: odwrócenie) pro...cesu rozlewania się miasta na coraz dalsze tereny, ze wszystkimi skutkami dla kosztów funkcjonowania miasta włącznie. Całe szczęście, że równolegle myśli się o uspokojeniu ruchu w centrum Warszawy: można by nazwać rzecz po imieniu i napisać, że chodzi o zmniejszenie uzależnienia miasta i jego mieszkańców od motoryzacji indywidualnej. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2014-06-27 18:46:04 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE