PARTNER PORTALU
  • BGK

Tarcza wydrąży tunel II linii metra

  • PAP    9 stycznia 2013 - 20:07
Tarcza wydrąży tunel II linii metra

Pierwsza tarcza, która wydrąży tunel II linii metra między stacjami Dworzec Wileński-Powiśle, zacznie pracę w lutym, druga miesiąc później – poinformował rzecznik konsorcjum AGP Metro Polska Mateusz Witczyński.




ZAKTUALIZOWANA: W środę obie tarcze opuszczono do szybów na pl. Wileńskim.

Jak mówił Witczyński, jedna tarcza TBM waży ok. 400 ton. "Do opuszczenia takiej maszyny musiał zostać zmobilizowany specjalny dźwig, który może ją podnieść, a następnie przenieść nad szyb startowy i opuścić 13 metrów poniżej poziomu gruntu do wewnątrz szybu startowego na specjalne łoże, na którym tarcza będzie przygotowywana do uruchomienia" - wyjaśnił.

Rzecznik dodał, że pierwsza z tarcz rozpocznie drążenie tunelu w lutym, druga miesiąc później. Po południu poinformował, że operacja opuszczania tarcz została zakończona.

Tarcze Wisła I i Wisła II będą miały do przekopania odcinek o długości ok. 1,6 km. Witczyński zaznaczył, że zakładanym tempem pracy tarczy jest 10 metrów na dobę. Choć dodał, że po lewej stronie Wisły udało się osiągnąć szybsze tempo pracy.

Witczyński ocenił, że problematyczne podczas pracy tarcz na Pradze może być przejście pod budynkami na ul. Targowej i Zamoyskiego. "Tam zostały wykonane specjalne wzmocnienia gruntu na trasie tuneli. Niemniej jednak stan tych budynków jest bardzo słaby i będziemy musieli robić to z wielką uwagą" - zaznaczył. Dodał, że na pozostałym odcinku tarcze przechodzą tylko pod ulicami w dużej odległości od budynków, dlatego nie powinno być żadnych większych problemów, jeśli chodzi o zabudowania.

Witczyński mówił też, że przy drążeniu za pomocą tarcz TBM wody gruntowe nie mają wpływu na ich pracę. "Maszyna jest w całości szczelna i nie ma miejsca, w którym może dojść do przecieku wody gruntowej" - podkreślił.

Początkowo tarcze miały drążyć tunel pod dnem Wisły od strony Powiśla w kierunku pl. Wileńskiego. Jednak w połowie sierpnia ub. roku na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii. Budowniczy natrafili na ciek wodny; stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, ruch przez tunel został wstrzymany. Dlatego też przeniesiono tarcze na pl. Wileński.

Rzecznik konsorcjum powiedział, że tunel Wisłostrady jest już zabezpieczony. Podkreślił jednak, że nie zostanie na razie otwarty, gdyż musiałby być ponownie zamknięty wiosną podczas prac przy łączniku budowanej stacji Powiśle. Witczyński powiedział, że obecnie trwają prace zabezpieczające, by budowa stacji Powiśle nie wpływała na tunel Wisłostrady.

Nie określił, kiedy tunel będzie otwarty dla kierowców.

Witczyński zapewnił, że awaria na stacji Powiśle nie przyczyni się do opóźnienia zakończenia inwestycji - budowy centralnego odcinka II linii metra. Planowo jego budowa ma się zakończyć w październiku. Rzecznik konsorcjum zaznaczył jednak, że trwają negocjacje dotyczące możliwych opóźnień przy budowie metra niewynikających ani z winy wykonawcy, ani inwestora.

Już w październiku ub. roku prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił, że jeszcze przed awarią na stacji Powiśle budowę metra uniemożliwiały znajdowane niewybuchy czy nieewidencjonowane instalacje. Zapowiedział, że pasażerowie pojadą odcinkiem II linii metra w 2014 r.

Budowany obecnie centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.