Termin zakończenia budowy dworca w Łodzi niepewny

Prace związane z modernizacją układu drogowego i tramwajowego, układaniem torów i roboty wykończeniowe - to plany generalnego wykonawcy budowy dworca kolejowego Łódź Fabryczna na 2015 r. Wciąż nie wiadomo, czy budowa zakończy się w terminie - do września br.

Zgodnie z umową inwestycja ma być gotowa z końcem września, ale wciąż nie wiadomo, czy uda się zakończyć w terminie wszystkie prace - problemem jest wciąż realizacja części inwestycji drogowych wokół dworca. Chodzi o budowę m.in. ul. Nowotargowej, która ma być drogą dojazdową do dworca, a przebiegać ma przez działkę należącą do firmy Enkev, o którą od lat miasto toczy spór.

W sierpniu ub. roku wykonawca poinformował zamawiających - obok miasta PKP PLK i PKP SA - że problem ze spornym terenem może spowodować opóźnienie inwestycji i dodatkowe koszty. Miasto nie uznało tych wstępnych roszczeń.

Rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Wojciech Kubik powiedział PAP, że prowadzone są rozmowy z głównym wykonawcą budowy dworca (konsorcjum firm Torpol-Astaldi-Intercor-PBDiM), ale - jak zaznaczył - nie dotyczą one możliwości przedłużenia terminu zakończenia inwestycji. "Nadal zgodnie z umową termin zakończenia inwestycji to 30 września 2015 r. i nie został on zmieniony" - powiedział PAP Kubik.

Rzeczniczka prasowa wykonawcy Katarzyna Rumowska nie udziela informacji w tej sprawie.

Spór między firmą Enkev a miastem trwa od kilku lat. Gmina chciała wykupić ten teren oferując 22 mln zł, ale firma się na to nie zgodziła. Ponieważ Enkev to spółka holenderska, spór musiał rozstrzygnąć Europejski Trybunał Arbitrażowy, który w kwietniu ub. roku wydał korzystny dla miasta wyrok.

Miesiąc później władze Łodzi poinformowały, że wydały zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRiD) dot. ulic: Nowotargowej, Nowowęglowej i rozbudowy części ul. Wierzbowej. Firma odwołała się jednak od tej decyzji do wojewody łódzkiego, który w lipcu uchylił zezwolenie na realizację inwestycji.

Kolejny wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wykonawca ma złożyć w najbliższym czasie (najpóźniej do końca lutego). Jeśli zrobi to szybko, to - według przedstawicieli magistratu - wydanie decyzji i przejęcie terenu od dotychczasowego właściciela możliwe będzie wczesną wiosną. Wtedy też ruszą prace.

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik prezydent Łodzi Marcin Masłowski, nie są obecnie prowadzone rozmowy z firmą Enkev w kwestii negocjacji i wykupu nieruchomości, bowiem dotąd nie przyniosły one rezultatów.

"Teren zostanie więc przejęty na podstawie decyzji ZRiD, a kwestia odszkodowawcza i kwota odszkodowania za teren wywłaszczony będzie przedmiotem postępowania przez właściwego starostę po wydanej decyzji" - dodał rzecznik. Dopiero po przejęciu terenu możliwe będzie wykonania odkrywek i badań geologicznych przez wykonawcę, bowiem firma odmówiła na nie zgody.

Według planów głównego wykonawcy w I kw. 2015 r. w obszarze stacji Łódź Fabryczna ma zostać dokończona konstrukcja żelbetowa: płyty dennej oraz stropów pośrednich na terenie parkingu i dworca PKS. Trwają też dalsze prace przy budowie peronów. Najprawdopodobniej w II kw. na stacji zacznie się montaż torów.

Do połowy roku powinna skończyć się budowa zadaszenia nad świetlikami. Wykonane zostaną też nowoczesne fasady. Na poziomie "zero" dworca będą m.in. układane płyty chodnikowe. Na poziomie 8 metrów pod ziemią zaplanowano prace murarskie i wykończeniowe, a na najniższym poziomie dworca po zakończeniu prac żelbetowych rozpoczną się roboty m.in. związane z wykończeniem peronów i ścian obiektu.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE