Terminal GCTw Gdyni zwiększy możliwości przeładunkowe o połowę

Terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal SA dzięki realizowanym inwestycjom zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o ponad 50 proc. Szacuje się, że dzięki nowym nabrzeżom i placom składowym będzie mógł przeładowywać ok. 600 tys. TEU rocznie.

W poniedziałek przedstawiciele Gdynia Container Terminal SA (GCT) w porcie w Gdyni oraz konsorcjum Budimeksu SA i Ferrovial Agroman SA podpisali umowę na rozbudowę terminalu kontenerowego GCT.

Jak poinformował PAP prezes GCT Jerzy Czartowski, w ramach projektu o wartości prawie 40 mln zł mają być zbudowane place składowe i manewrowe z terminalem kolejowym oraz infrastrukturą towarzyszącą - chodzi o sieci elektryczne, teletechniczne i kanalizacyjne. Jest to III etap budowy terminalu GCT, w ramach którego rozbudowywana jest infrastruktura i kupowany sprzęt.

Czytaj: Świetne wyniki lotnisk

Budimex poinformował w komunikacie, że roboty mają się rozpocząć w ciągu siedmiu dni od podpisania umowy, a prace mają być wykonane w ciągu 14 miesięcy.

Projekt jest w ok. 37 proc. dofinansowany z funduszy unijnych. Czartowski zwrócił uwagę, że w ramach III etapu projektu na Nabrzeżu Bułgarskim powstaje też podtorze pod nowe suwnice nabrzeżowe. Przedsięwzięcie o wartości ponad 20 mln zł także realizuje Budimex, a umowę w tej sprawie podpisano w maju br. To ostatnie inwestycje budowlane na terenie terminalu.

Czytaj: Samorządy tworzą specjalne warunki by przemysł zbrojeniowy się rozwijał

Prezes zakłada, że zrealizowane prace zwiększą możliwości przeładunkowe terminalu o ponad 50 proc. Szacuje się wzrost przeładunków z niespełna 400 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP) do ponad 600 tys. TEU rocznie. Poinformował, że w ub. roku w terminalu przeładowano 370 tys. TEU, a w tym roku planowane jest przeładowanie ok. 370 tys. TEU.

Wcześniej na terenie terminalu zbudowano ok. 300 m nabrzeża oraz place składowe, które pozwoliły na przeładunek ok. 200 tys. TEU rocznie. Dzięki kolejnej rozbudowie zdolności przeładunkowe wzrosły do 400 tys. TEU. W tym czasie kupiono też sprzęt, m.in. suwnice do obsługi kontenerów.

Terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal SA funkcjonuje od marca 2006 r. i w pierwszym roku eksploatacji przeładował ok. 60 tys. TEU.

GCT należy do grupy Hutchison Port Holdings (HPH) - inwestora, dewelopera i operatora portów. Sieć terminali HPH obejmuje 319 nabrzeży w 52 portach w 26 krajach na całym świecie. W 2013 r. sieć portowa HPH przeładowała łącznie 78,3 milionów TEU na świecie. Oprócz Polski, w Europie Grupa HPH jest operatorem sieci terminali kontenerowych m.in. w Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Szwecji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.