Torowiska do wymiany - w śląskich miastach będą utrudnienia

Od poniedziałku na ważnych ulicach Chorzowa i Zabrza rozpoczną się remonty torowisk tramwajowych. Prace spowodują utrudnienia - część ruchu, również komunikacji miejskiej, będzie odbywała się objazdami.
Torowiska do wymiany - w śląskich miastach będą utrudnienia

W Chorzowie rozpocznie się przebudowa torowiska na ul. Armii Krajowej w dzielnicy Batory. To dawna przelotowa droga łącząca m.in. Katowice ze Świętochłowicami. Już w sobotę wyłączono tam ruch tramwajowy, by zabudować tzw. rozjazdy technologiczne. To rozwiązanie umożliwi prowadzenie od poniedziałku zamierzonych prac przy utrzymaniu ruchu tramwajów linii nr 7, 13 i 20 jednym torem.

Czytaj też: Remont ważnych śląskich torowisk

Od poniedziałku, wraz z rozpoczęciem przebudowy torowiska, zamknięta zostanie też jezdnia ul. Armii Krajowej w stronę Świętochłowic. Inwestycję tramwajową postanowił bowiem wykorzystać chorzowski samorząd - niezależnie od prac przy torowisku swoje sieci będą wymieniać gazownicy i wodociągowcy. Po ich zakończeniu cała ulica zyska nową nawierzchnię.

Na razie objazd zamkniętego połączenia dla samochodów wytyczono pobliską równoległą Drogową Trasą Średnicową. Jej fragmentem pojedzie też część autobusów. Z objazdów - różnymi trasami - korzystać będą autobusy kursujące ul. Armii Krajowej w stronę Świętochłowic (linie nr: 6, 7, 23 i 7N) i do centrum Chorzowa (linie nr: 22, 48, 74, 139, 144, 632 i 974). Szczegóły organizator komunikacji miejskiej w regionie - KZK GOP - podaje na swojej stronie internetowej.

Również w poniedziałek w Zabrzu rozpocznie się modernizacja torowiska wbudowanego w ul. 3 Maja, która prowadzi z centrum miasta m.in. w kierunku autostrady A4. Ponieważ na tej ruchliwej arterii jest tylko jeden tor, tramwaje kursującej tamtędy linii nr 3 z dzielnicy Mikulczyce do dzielnicy Makoszowy zostaną skierowane z centrum do pętli Zaborze. Zamiast nich do Makoszów z dworca autobusowego przy ul. Goethego będzie odjeżdżała zastępcza linia autobusowa T-3.

W pierwszym etapie prac zamknięty zostanie ruch na fragmencie ul. 3 Maja w stronę centrum miasta, między ulicami Makoszowską a Ślęczka. Autobusy linii nr: 7, 23, 47, 111, 198, 199 i 7N będą kierowane objazdem przez ulice Winklera i de Gaulle'a. Linie nr: 7, 198, 720 i 7N będą wracały do ul. 3 Maja za zamkniętym odcinkiem przez ul. Ślęczka.

W związku z tym remontem w poniedziałek zamknięta dla ruchu zostanie też ul. Lutra. Zamiast nią autobusy linii nr: 6, 89, 111, 234 i 280 pojadą ulicami Karłowicza i Padlewskiego. Autobusy linii nr: 840, 870 i 840N będą kursowały aleją Bohaterów Monte Cassino.

Równolegle z torowiskiem w ul. 3 Maja remontowany będzie odcinek wydzielonej dwutorowej linii wzdłuż zabrzańskiej ul. Wolności w pobliżu granicy Gliwic. Ruch tramwajów będzie tam odbywał się wahadłowo jednym torem, a przy remontowanym torowisku zamknięty zostanie jeden z dwóch pasów ulicy w kierunku centrum.

Wykonawcą modernizacji torowiska na ul. Armii Krajowej w Chorzowie jest polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola, które wygrało przetarg z ceną prawie 29 mln zł. Roboty w Zabrzu na ul. 3 Maja i ul. Wolności przeprowadzi firma ZUE - za 20,5 mln zł.

Rozpoczynające się w Chorzowie i Zabrzu przebudowy torowisk to elementy wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w wielu miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać m.in. remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie.

Prócz trwających już robót m.in. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu, w ramach unijnego projektu trwają przetargi na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz modernizację i rozbudowę linii Katowice-Sosnowiec. W najbliższym czasie ogłaszane mają być już ostatnie postępowania dotyczące ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach, a także ul. Wolności w Chorzowie.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE