Tramwaje Śląskie ruszają z nowym projektem unijnym wartym ok. 885 mln zł

Pierwsza duża modernizacja torowiska, będąca elementem nowego projektu unijnego samorządowej spółki Tramwaje Śląskie, powinna rozpocząć się w najbliższych tygodniach w Sosnowcu. Tramwaje podpisały w piątek umowę z wykonawcą prac na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego.
Tramwaje Śląskie ruszają z nowym projektem unijnym wartym ok. 885 mln zł
Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej miał nieco mniejszy zakres. (Fot. PTWP)

• Modernizacja tamtejszej linii tramwajowej - od centrum do trasy S86 - to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej.

• Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów.

• Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.

Jak poinformował w piątek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, tego dnia władze spółki podpisały wartą 20,6 mln zł umowę z konsorcjum firm NDI i Balzola. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami ul. Piłsudskiego w Sosnowcu (2,6 km toru pojedynczego). Konstrukcja torowiska ma zostać wykonana z płyt prefabrykowanych.

Zowada zaznaczył, że wykonawca w ciągu dwóch tygodni ma dostarczyć harmonogram robót; wówczas będzie też znana perspektywa utrudnień na tej głównej drodze dojazdowej do centrum Sosnowca. W tym czasie kończyć powinny się też prace na pierwszym zadaniu nowego unijnego projektu - modernizacji krótkiego odcinka torowiska wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej

Prace w Sosnowcu będą zatem pierwszą z większych modernizacji torowisk zaplanowanych w aktualnym unijnym projekcie. Obecnie Tramwaje Śląskie prowadzą w jego ramach przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji torowych.

Chodzi o przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Z końcem lipca br. ruszyły też dwa przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). 19 września br. spółka informowała o dwóch ofertach złożonych w przetargu na zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Oferentami są firmy Modertrans i H. Cegielski.

Drugie postępowanie obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz osiem podobnych wozów o długości ok. 32 m. 11 września br. spółka opublikowała wyrok Krajowej Izby Odwoławczej oddalający skargę jednego z oferentów, którego zdaniem zapisy specyfikacji przetargowej utrudniły uczciwą konkurencję.

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej - realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE