PARTNER PORTALU
  • BGK

Tramwaje Śląskie zakończyły pierwszy etap nowego unijnego projektu

  • PAP/AH    13 października 2017 - 17:08
Tramwaje Śląskie zakończyły pierwszy etap nowego unijnego projektu
Modernizacja odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego była pierwszym przedsięwzięciem wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu Fot. mat. pras.

Pierwsze prace finansowane w ramach nowego projektu unijnego samorządowej spółki Tramwaje Śląskie zakończyły się w Rudzie Śląskiej. Dzięki temu od poniedziałku na swoją trasę wróci linia nr 9; w przyszłym roku remontowany ma być inny jej odcinek.




• 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów realizuje unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. 

• Wartość całego przedsięwzięcia to 885 mln zł.

• Właśnie zakończył się pierwszy element tego projektu - modernizacja odcinka linii nr 9 w Rudzie Śląskiej.

Modernizacja odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego była pierwszym przedsięwzięciem wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów

Prace na ul. Niedurnego rozpoczęły się 20 marca br. i obejmowały odcinek ok. 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię - od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. Wartość zadania wyniosła niespełna 3,9 mln zł netto. Firma Tor-Krak zrealizowała kontrakt w terminie.

Jak poinformował w piątek (13 października) rudzki magistrat, oznacza to, że od poniedziałku tramwaje linii nr 9 będą kursowały znów w swojej pełnej relacji Bytom pl. Sikorskiego - Chorzów Rynek. Według informacji wiceprezydenta miasta Krzysztofa Mejera kolejny remont innego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Goduli - od granicy z Bytomiem do Chebzia - ruszy w przyszłym roku.

Już w najbliższym czasie powinny rozpocząć się natomiast roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Wartą 20,6 mln zł umowę Tramwaje Śląskie z konsorcjum firm NDI i Balzola podpisały pod koniec września. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami ul. Piłsudskiego w Sosnowcu (2,6 km toru pojedynczego).

Będzie to pierwsza duża modernizacja będąca elementem nowego projektu unijnego. Tramwajowa spółka prowadzi w jego ramach przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji torowych.

Chodzi o przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz ul. Katowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, a także przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od z ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego).

Obok tego Tramwaje otworzyły już oferty w dwóch przetargach na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Producenci złożyli dwie oferty w przetargu na zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m.

Dwie oferty spłynęły również w przetargu na 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz osiem podobnych wozów o długości ok. 32 m.

Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej - realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.