Tramwaje wracają na gdańską Przeróbkę i Stogi

Po około półrocznej przerwie 24 grudnia rano ma zostać przywrócony ruch tramwajów na trasie ze Śródmieścia do dzielnic Przeróbka i Stogi w Gdańsku. Zakończył się pierwszy etap modernizacji linii. Wszystkie prace mają zakończyć się we wrześniu 2015 r.
Tramwaje wracają na gdańską Przeróbkę i Stogi
Tramwajem na Przeróbkę - przejazd próbny (fot.gdansk.pl)

Rzeczniczka prasowa Gdańskich Inwestycji Komunalnych realizujących inwestycję, Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że w Wigilię o godzinie 4.30 uruchomiony zostanie tramwaj od Długich Ogrodów, ulicami Siennicką i Lenartowicza do Pętli Stogi.

W czasie remontu na tej trasie kursowała autobusowa komunikacja zastępcza. Oprócz odcinka torowiska na trasie Długie Ogrody-Lenartowicza gotowe są już dwa perony tramwajowe przy ulicach Głęboka i Żuławska. Trzeci przystanek przy Siennickiej i Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy.

Rzeczniczka liczy, że na przełomie marca i kwietnia uda się przywrócić ruch pojazdów na moście Siennickim. Drogowcom na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od Pętli Przeróbka do ul. Sucharskiego i wtedy od Pętli Przeróbka do Pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą.

Modernizacja trasy odbywa się w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IIIC.

Przetarg na prowadzenie prac wygrała spółka Budimex. Koszt modernizacji około 4,4 km trasy oraz m.in. pętli Przeróbka, wiaduktu drogowego przy ul. Siennickiej i mostu nad Martwą Wisłą to 65,6 mln zł. Projekt obejmuje też przebudowę fragmentów ulic Siennickiej i Lenartowicza wraz z przejściami dla pieszych, chodnikami, drogami rowerowymi, zatokami autobusowymi oraz budową wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów.

Przebudowywana jest też sieć trakcyjna i oświetlenie a miejscami także sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna. Przebudowa torowiska powoduje duże kłopoty komunikacyjne w tej części miasta. Zamknięty dla ruchu kołowego jest Most Siennicki.

Obecnie w Gdańsku trwa budowa nowej linii tramwajowej o długości 3,6 km, która połączy dzielnice Siedlce i Piecki Migowo. Przebiegać będzie ulicami Nowolipie i Rakoczego. Budowa ma się zakończyć we wrześniu 2015 r.

Czytaj też: We wrześniu 2015 r. tramwajem na gdańskiej Morenie

Trwa budowa także odgałęzienia od trasy czyli ok. 800-metrowego odcinka wzdłuż ulicy Bulońskiej. Nowa linia tramwajowa będzie łączyć się też z powstającą PKM (Pomorską Koleją Metropolitalną. Władze miasta argumentują, że rozwój sieci tramwajowej ma przyczynić się m.in. do lepszego skomunikowania transportu publicznego i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z PKM.

W południowych dzielnicach miasta, w których powstaje obecnie najwięcej osiedli mieszkaniowych w latach 2015-2020 będą budowane kolejne linie tramwajowe. Nowe trasy mają połączyć dzielnice z tzw. górnego tarasu z tzw. dolnym tarasem. Jednym z projektów ma być budowa tzw. linii Nowopolitechnicznej, czyli linii tramwajowej łączącej Wrzeszcz z górnym tarasem.

Gdańskie Inwestycje Komunalne podają, że w minionych kilku latach w ramach programu modernizacji gdańskich torowisk wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowej w mieście, co stanowi ok. 30 proc. istniejących tras. Zbudowano ponad 7 km nowych tras tramwajowych (powstała np. linia tramwajowa Chełm-Świętokrzyska). Modernizacja i rozbudowa torowisk jest współfinansowana ze środków UE.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE