Transport miejski czeka modernizacja za 429 mln

429 mln zł kosztować będzie w Olsztynie modernizacja systemu transportu publicznego, zakładająca m.in. zakup tramwajów, budowę torowisk i linii tramwajowych oraz jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów. Unijne dofinansowanie inwestycji wynosi 365 mln zł.
Transport miejski czeka modernizacja za 429 mln
Jak poinformował we wtorek na konferencji prasowej Zdzisław Bukowski, odpowiedzialny w urzędzie miasta za realizację projektu modernizacji systemu transportu publicznego, w środę nastąpi zmiana organizacji ruchu w centrum miasta, na ulicach: Warszawskiej, Śliwy oraz Niepodległości.

Wyłączona zostanie jedna jezdnia każdej z tych ulic i wprowadzony zostanie ruch w dwóch kierunkach na drugiej jezdni. W czasie remontu inna będzie także sygnalizacja świetlna.

Rozpocznie się budowa jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej, tak zwanych buspasów, które mają mieć początkowo długość 6 kilometrów. Przedsięwzięcie będzie kosztować 32 mln zł, a jego realizacja potrwa do maja 2013 roku.

Nie jest wykluczone, że w następnych latach powstaną kolejne odcinki buspasów, gdy - jak zakładają władze miasta - mieszkańcy będą częściej korzystać z środków komunikacji publicznej.

Oprócz buspasów projekt zmiany systemu komunikacji miejskiej zakłada uruchomienie linii tramwajowych, zakup tramwajów oraz budowę ulicy Obiegowej, która połączy najbardziej oddalone osiedla Olsztyna z centrum miasta.

Za 113 mln zł miasto chce kupić 15 składów tramwajowych. W przetargu wybrano już konsorcjum firm Nevag i Modertrans, które mają dostarczyć tabor. Jak poinformował Zdzisław Bukowski, zakup składów wstrzymują dwie firmy Solaris i PESA, których oferty nie zostały wybrane przez miasto. Firmy odwołały się od decyzji samorządu do Krajowej Izby Odwoławczej.

Linia tramwajowa ma łączyć osiedle Jaroty z głównym dworcem kolejowym, a także z uniwersyteckim kampusem w Kortowie oraz ze starówką. W myśl projektu w Olsztynie wprowadzony zostanie także elektroniczny system kierowania ruchem.

W zależności od potrzeb, zwiększana ma być przejezdność bardziej zatłoczonych jezdni - włączona ma być tzw. "zielona fala", a dla tramwajów zbliżających się do skrzyżowań będzie uruchamiane zielone światło. Plan unowocześnienia systemu transportu zakłada także wprowadzenie karty miejskiej zamiast biletów autobusowych i tramwajowych.

Realizacja projektu modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie zakończy się w 2014 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.