Transport na budowę zbiornika Racibórz Dolny będzie mniej uciążliwy

- Transport materiałów na budowę zbiornika Racibórz Dolny może być mniej uciążliwy, niż zakładano. Mają to umożliwić tymczasowe mosty pozwalające na omijanie dróg publicznych. Pomysł musi m.in. zaakceptować Bank Światowy, który współfinansuje przedsięwzięcie.
Transport na budowę zbiornika Racibórz Dolny będzie mniej uciążliwy

Suchy zbiornik Racibórz Dolny o powierzchni 26 km kw., ma od 2017 r. chronić ok. 2,5 mln mieszkańców dorzecza Odry - od Raciborza do Wrocławia. Wartą ok. 1 mld zł umowę na budowę zbiornika podpisano z hiszpańską firmą Dragados w połowie czerwca ub. roku. Prace ruszyły w lipcu, mają zakończyć się w styczniu 2017 r.

Jak przekazał w czwartek Jan Wawrzyniak, rzecznik Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, w najbliższych kilku miesiącach prace ziemne przy budowie się wzmogą. Wzrośnie też związany z tym ruch ciężkich pojazdów transportujących materiały.

Z końcem ub. roku firma Dragados poinformowała, że przystępuje do inwentaryzacji budynków przy drogach transportu materiałów - pod kątem ich ew. przyszłych uszkodzeń. Jak donosiły lokalne media, nie wszyscy mieszkańcy zgadzali się na oględziny. Część z nich zgłaszała też obawy i zastrzeżenia związane z dotychczasowym ruchem ciężkich pojazdów wokół budowy.

Czytaj też:  Zbiornik Racibórz powstanie dzięki specustawie

Dlatego inwestor budowy zbiornika - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) - wraz z wykonawcą opracowali koncepcję budowy w gminie Krzyżanowice dwóch tymczasowych mostów na Odrze i Psinie, które miałyby umożliwić transport materiałów na budowę bez korzystania z dróg publicznych.

Wawrzyniak wyjaśnił, że takie rozwiązanie wiąże się ze zmianą zakresu rzeczowego umowy z wykonawcą. Musi to zaakceptować m.in. Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, którego środki współfinansują przedsięwzięcie. Według RZGW stosowne dokumenty już wysłano.

Według Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry budowa suchego zbiornika wiąże się z koniecznością dostarczenia tam m.in. ok. 200 tys. ton betonu, prawie 80 tys. ton kamienia, 120 tys. ton stali i przewiezienia prawie 18 mln ton ziemi.

Dotąd prace budowlane przebiegały zgodnie z planem, w ostatnich miesiącach sprzyjała im pogoda.

W miejscu przyszłej zapory czołowej powstaje dół pod fundamenty, tzw. budowli przelewowo-spustowej. Wykop ma powierzchnię ok. 8 ha i głębokość ponad 11 metrów. Woda ze zbiornika, która będzie uchodzić przez mający tam powstać obiekt, będzie trafiać do omijającego centrum Raciborza Kanału Ulgi.

Dotąd na placu budowy m.in. wykonano platformę roboczą pod wykonywanie wzmacniających podłoże kolumn żwirowych, zbudowano drogi technologiczne, a także wykonano inwestycje środowiskowe. W czaszy zbiornika wyburzono już ok. 70 nieruchomości, przejętych od przesiedlonych mieszkańców wsi Nieboczowy.

W kolejnych etapach powstawać mają elementy zapory czołowej zbiornika - o długości 4 km (m.in. z upustem do tzw. Odry Miejskiej), a także zapory lewobrzeżnej (9,6 km) i prawobrzeżnej (8,8 km). Zapory będą konstrukcjami ziemnymi sięgającymi do ok. 10 m wysokości.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.