Trójmiasto usprawni transport publiczny

- Budowa węzłów integracyjnych przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku oraz wydzielenie pasów ruchu dla pojazdów transportu publicznego i zakup 30 nowoczesnych autobusów w Gdyni - to inwestycje, które mają być realizowane w Trójmieście do połowy 2015 r.
Trójmiasto usprawni transport publiczny

W Gdańsku na placu budowy wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) przy przystanku "Brętowo" marszałek województwa Mieczysław Struk podpisał umowy o dofinansowaniu inwestycji z prezydentami: Gdańska Pawłem Adamowiczem i Gdyni Wojciechem Szczurkiem.

Samorządy otrzymają łączne dofinansowanie w wysokości 131 mln zł. Pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

Ok. 95 mln zł dofinansowania otrzyma Gdańsk na budowę węzłów integracyjnych i towarzyszącej im infrastruktury przy trzech przystankach PKM: Brętowo, Jasień i Kiełpinek. Projekt przewiduje też budowę dojazdów do przystanków Jasień i Kiełpinek. W ramach tego projektu zaplanowano też przebudowę ponad 4 km torowiska tramwajowego w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego.

Czytaj też: Pesa i Newag chcą dostarczyć pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Mieczysław Struk po podpisaniu umowy tłumaczył, że budująca się PKM utworzy nowy korytarz transportowy w regionie i dlatego konieczna jest budowa m.in. węzłów integracyjnych w Gdańsku. "Dla poprawy transportu publicznego w regionie sama budowa PKM nie jest wystarczająca i dlatego konieczne jest integrowanie wszystkich środków transportu, funkcjonujących w metropolii trójmiejskiej" - wyjaśnił.

Zwrócił uwagę, że władzom województwa zależy na realizacji projektów komplementarnych do PKM, bo dopiero integracja systemów transportowych w regionie może przyczynić się do zmiany przyzwyczajeń mieszkańców i do częstszego korzystania z transportu publicznego.

Dodał, że dzięki PKM podróż z centrum Gdańska do lotniska w Rębiechowie czy z lotniska do Gdyni będzie trwała 20-25 minut. Na terenie węzłów integracyjnych będzie można zostawić rower; na niektórych z nich też będą parkingi; będzie można przesiąść się do tramwaju czy autobusu, a nawet dojść bezpośrednio do terminalu lotniczego.

Ponad 36 mln zł dofinansowania otrzyma Gdynia na przebudowę infrastruktury komunikacji zbiorowej, wraz z zakupem nowoczesnego taboru, oraz na przebudowę odcinka ul. Chwarznieńskiej (trasa łączy obwodnicę z centrum Gdyni). Projekt zakłada zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego poprzez wydzielenie pasów ruchu dla pojazdów transportu publicznego w ciągu ul. Kieleckiej i Morskiej, przebudowę 20 zatok komunikacji zbiorowej, modernizację placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej, oraz zakup 30 nowoczesnych autobusów (w tym 15 autobusów zasilanych gazem CNG).

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek po podpisaniu umowy powiedział, że wysoka jakość infrastruktury transportu publicznego i taboru może zachęcać do częstszego korzystania z komunikacji zbiorowej. "Chodzi o to, żeby odsetek osób korzystających z komunikacji miejskiej z każdym rokiem był coraz większy" - tłumaczył.

Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu woj. pomorskiego. Pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna, umożliwiając, po raz pierwszy od 70 lat, bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby. Ok. 20-kilometrowa linia ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2015 r. Inwestycja jest już zrealizowana w ponad 50 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE