Trójmieska Szybka Kolej z nowymi pociągami

W piątek (4 marca) w Gdyni producent pociągów, spółka Newag SA z Nowego Sącza przekazała uroczyście Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście dwa elektryczne zespoły trakcyjne serii 31 WE „Impuls”.
Trójmieska Szybka Kolej z nowymi pociągami
Jeszcze w marcu pasażerom Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście mają być przekazane do użytku dwa nowe pociągi. (fot.facebook.com/SzybkaKolejMiejska)

Pociągi od kilku dni są już w Trójmieście. W piątek jeden ze składów został zaprezentowany podczas przejazdu na trasie z Gdańska Głównego do Gdyni Cisowej. W przejeździe wzięli udział dziennikarze i uczestnicy konferencji poświęconej m.in. inwestycjom SKM.

Dwa elektryczne zespoły trakcyjne serii 31 WE „Impuls” wyprodukowane przez spółkę Newag kosztowały ponad 35 mln zł. Spółka kupiła je z własnych środków. Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski zakłada, że pierwszy z pociągów zostanie przekazany podróżnym w połowie marca, kolejny - kilka dni później. Obecnie maszyniści i spółka przygotowują się do obsługi nowych pojazdów.

Prezes Newag SA, Zbigniew Konieczek przekazując pociągi zapewnił, że „poza obsługą bieżącą nie będzie z nimi żadnego problemu; ten pociąg ma jeździć, a nie być serwisowany”. „Dostępność ok. 100 proc. jest gwarantowana”- dodał.

Czteroczłonowy pociąg o długości 74,4 m może przewozić 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Może osiągać prędkość do 160 km na godz. Początkowo pociągi będą obsługiwać trasę Gdańsk – Wejherowo, później planowane jest wykorzystanie ich też na trasach do Lęborka i Słupska.

Pojazdy są klimatyzowane oraz wyposażone w system komunikacji maszynista - pasażer, a także system do zliczania pasażerów. Każdy skład posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer.

Obecnie SKM ma 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych, średni wiek pojazdu to 34 lata. Marcin Głuszek z PKP SKM Trójmiasto podał, że połowa taboru spółki została zmodernizowana.

W ub.r. z przewozów SKM skorzystało ok. 39 mln pasażerów, o ponad milion więcej niż rok wcześniej. Na 2016 r. spółka przewiduje wzrost pasażerów o kolejny milion.

SKM w najbliższych kilku latach planuje kupić 10 nowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy byłyby wykorzystywane głównie na trasie Tczew - Wejherowo. Pojazdy mają mieć 5-7 wagonów, jednoprzestrzenne wnętrze i mają rozwijać maksymalną prędkość 160 km/godz. Szacuje się, że zakup nowych pojazdów to koszt ok. 320 mln zł, z czego 85 proc. (ok. 272 mln zł) ma pochodzić z funduszy unijnych. Pozostałą kwotę ma sfinansować spółka.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski podał, że zakup taboru kolejowego jest jednym z głównym zamiarów inwestycyjnych władz regionu. W najbliższych latach planowany jest zakup 34 zespołów trakcyjnych. Świlski przyznał, że nie wie, czy uda się ten plan zrealizować. „Konkurencja do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego samorząd planuje ubiegać się o dofinansowanie zakupu, jest ogromna, a pieniędzy na ten cel nie jest za dużo” - tłumaczył. Potrzeba ok. 850 mln zł.

Jak zauważył, „pasażerowie nie chcą już jeździć modernizowanymi pociągami; zobaczyli np. 10 nowych pojazdów, które obsługują Pomorską Kolej Metropolitalną i mówią: nie chcemy starych pociągów nawet zmodernizowanych”. Przyznał, że „czasami będziemy musieli jednak modernizować stary tabor”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE