PARTNER PORTALU
  • BGK

Tychy mają drugi parking Park&Ride

  • PAP    29 czerwca 2015 - 16:40
Tychy mają drugi parking Park&Ride

Nowy parking u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Wyszyńskiego jest częścią systemu "Parkuj i Jedź" (fot. UM Tychy)

Drugi wielopoziomowy parking typu Park&Ride oddano w poniedziałek do użytku w Tychach. Ma cztery podziemne kondygnacje i pomieści ponad 320 samochodów.




Nowy parking jest częścią systemu "Parkuj i Jedź" (ang. "Park&Ride"), co oznacza, że mogą na nim pozostawić samochody podróżni, którzy przesiadają się na pociąg.

Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej mający pomarańczowy bilet przez 12-godzin mogą parkować za darmo. Dopiero za każde kolejne rozpoczęte 12 godzin trzeba będzie zapłacić 5 zł. Pasażerowie innych pociągów, posiadający ważny bilet kolejowy, także będą mogli skorzystać z parkingu. Za postój zapłacą 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne - 5 zł.

"Pomyśleliśmy także o osobach, które tylko odprowadzają lub odbierają pasażera pociągu z dworca. Przez 30 minut będą one zwolnione z opłaty parkingowej" - powiedział dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Wojciech Łyko.

Tyskie parkingi "Parkuj i Jedź" - jak funkcjonują?

W mieście na tych zasadach funkcjonuje już jeden parking - naziemny. Powstał on przy dworcu PKP i działa od połowy stycznia. Ten oddany w poniedziałek (29 czerwca) do użytku znajduje się u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Wyszyńskiego, w rejonie stacji Tychy-Lodowisko i jest parkingiem podziemnym.

"To obiekt, który sięga 15 metrów w głąb gruntu, a mimo to będą mogły się tu zatrzymywać samochody napędzane gazem. To rzadkość w wypadku podziemnych parkingów. Takie rozwiązanie wymagało jednak zamontowania specjalnej detekcji LPG. W sytuacji, gdy stężenie gazu okaże się zbyt duże, system automatycznie włączy alarm i wentylację pomieszczeń" - powiedział prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

Po obu stronach parkingu znajdują się klatki schodowe, każda wyposażona w windę. Zamontowano również tablice cyfrowe, na których wyświetlane są informacje o odjazdach najbliższych pociągów, autobusów i trolejbusów. Do każdego z czterech poziomów przypisany jest kolor, aby podróżni szybko mogli zlokalizować swój pojazd na parkingu. Z parkingu specjalnie wybudowanym 18-metrowym tunelem można przejść bezpośrednio na peron.

Nowy wygląd zyskało także otoczenie parkingu - jego dach to tak naprawdę zielony deptak. W tym miejscu powstała także strefa "Bike & Ride" przeznaczona dla rowerzystów. Dla ich wygody ustawiono blisko 50 stojaków tak, by każdy chętny mógł zostawić tam bezpłatnie swój rower.

Warta ponad 65 mln zł budowa parkingów i otwartego w sierpniu 2014 roku dworca autobusowego przy dworcu PKP to część szerszego zadania realizowanego razem ze Spółką Tramwaje Śląskie pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą". To projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarty w poniedziałek parking kosztował 39 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2015-07-01 07:37:43

    Jeśli parking kosztował 39 mln złotych, to znaczy że jedno miejsce do parkowania kosztowało ponad 120 tysięcy złotych. Te pieniądze można było wydać bardziej produktywnie: budowa parkingów park and ride wspiera zgubny dla finansów miasta proces suburbanizacji.