PARTNER PORTALU
  • BGK

Via Baltica powstanie do 2020 r. Decyzja zapadła po 20 latach

  • dzias    11 lipca 2015 - 13:24
Via Baltica powstanie do 2020 r. Decyzja zapadła po 20 latach
Na grafice widać potencjalne przebiegi Via Baltica porównywane w ostatnim etapie analiz. Wybrany został przebieg w42 (fot.: wikipedia commons/Piotr Gryko)


Premier Ewa Kopacz o Via Baltica: "Ta droga będzie miała finansowanie i będzie budowana". Chodzi o szlak na temat którego debatował już w latach 90. rząd Włodzimierza Cimoszewicza.




Komisja Europejska w ramach instrumentu Łączę Europę przyznała środki na budowę Via Baltica, który przebiega m.in. przez Warmię i Mazury.

- Ta droga będzie miała finansowanie i będzie budowana - potwierdziła w sobotę premier Ewa Kopacz.

Via Baltica będzie zupełnie nową drogą, która będzie biegła we wschodniej części Mazur, m.in. okolicach Ełku, aż do Warszawy.

51 procent kosztów związanych z budową trasy Via Baltica na odcinku biegnącym od Ostrowi Mazowieckiej do przejścia granicznego w Budzisku pokryją środki unijne. Na ten cel Komisja Europejska przyznała ponad 400 mln euro. Realizacja inwestycji zakończyć się ma do 2020 roku.

O Via Baltica rozmawiamy w Polsce od lat 90.

Na terenie Polski pierwotny projekt przewidywał Via Baltica przebieg drogi z Suwałk w kierunku południowo-wschodnim przez Augustów, Łomżę i Ostrów Mazowiecką do Warszawy (cała trasa ma biec z Niemiec przez Polskę, kraje bałtyckie aż do Finlandii). W trakcie rządów Włodzimierza Cimoszewicza (1996-1997) projekt został zmieniony i według oficjalnych planów przebiegał przez Białystok z ominięciem zachodnich terenów województwa podlaskiego.

24 sierpnia 2009 roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało jednak projekt, a 20 października Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie i tym samym zatwierdziła przebieg Via Baltica po nowym śladzie. W związku z tym Via Baltica pobiegnie z Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej, stamtąd trasa będzie biegła nową drogą ekspresową (S61) przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki, aż do przejścia granicznego w Budzisku, gdzie pierwotnie miała się kończyć trasa S8.

Burzliwa Dolina Rospudy

Jałowe i burzliwe dyskusje o Via Baltica trwały kilkanaście lat, bo przebieg trasy zawsze był przez kogoś kwestionowany. Najbardziej znany protest dotyczył przebiegu trasy przez Dolinę Rospudy w okolicach Augustowa.

Małgorzata Górska, współorganizatorka kampanii w obronie Doliny Rospudy, zagrożonej planami poprowadzenia tam obwodnicy będącej fragmentem drogi ekspresowe została nawet łaureatką prestiżowej amerykańskiej nagrody przyznawanej obrońcom środowiska naturalnego, zwanej Zielonym Noblem. O zmianę planów trasy walczyła 7 lat.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • polskie drogi, 2016-03-03 20:01:26

    i tak porty trojmiasta zostana pominiete,nie lepiej poprowadzic drage od Lublina do Gdanska zamiast do Klajpedy.Pomijamy oczywiscie Augustowski Park Narodowy,no i jest to ok 300 km blizej
  • głosujenapis, 2015-07-25 00:36:33

    Władcy z Warszawy tj.POkrętacze, wychwytują stare pomysły lewicy i pozostałej opozycji aby wykorzystać je w kolejnej kampanii wyborczej, oczywiście dla swoich interesów partyjnych. A tak naprawdę, ta droga będzie służyć jedynie dla Nich, kiedy pojadą na Mazury, na ryby. I tam, oczywiście nie będzie ...bramek ani płatności.  rozwiń
  • Jan Wyrębkowski, 2015-07-12 08:02:02

    Już planujmy rozwiązania, które odciążą Warszawę od zbędnego tranzytu i stworzą dobrą spójność UE. To zapewnia mój koncepcyjny projekt: Droga Via Europe /dostępny przez wyszukiwarki internetowe/.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.