Via Baltica: Umowa ws. budowy odcinka Suwałki-Budzisko podpisana

- Decyzje ws. drogi S61 czy planowanej S19 Via Carpatia pozwolą zniwelować zapóźnienia komunikacyjne w infrastrukturze w północno-wschodniej Polsce - mówi wiceminister Jerzy Szmit.
Via Baltica: Umowa ws. budowy odcinka Suwałki-Budzisko podpisana
(fot.Łukasz Jóźwiak/GDDKiA.gov.pl)

• Ponad 605 mln zł będzie kosztował projekt i budowa ponad 24-km odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.

• W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie.

• Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C z Włoch i Pizzarotti ze Szwajcarii, które wygrało przetarg.

Umowę podpisali przedstawiciele wykonawców i dyrekcja GDDKiA w Białymstoku, w obecności wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita i wiceszefa MSWiA Jarosława Zielińskiego.

GDDKiA podkreśla, że podpisanie tej umowy oznacza, iż w realizacji jest już cały 37-km odcinek od już istniejącej obwodnicy Augustowa do granicy w Litwą. Od lutego trwa bowiem budowa obwodnicy Suwałk, a pod koniec maja podpisano umowę na budowę 6,6-km tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.

"Pozostała część Via Baltica - od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa - od dzisiaj znajduje się w decydującej fazie postępowań przetargowych" - podkreślają drogowcy. Na podlaskich odcinkach Via Baltica stopniowo są wyłaniani wykonawcy. W czerwcu planowane jest otwieranie ofert w przetargach na kilka odcinków.

Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły drogowe: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN/oś.

Orientacyjna mapa (źródło: gddkia.gov.pl)
Orientacyjna mapa (źródło: gddkia.gov.pl)

Wiceminister Jerzy Szmit powiedział, że podejmowane przez rząd PiS decyzje ws. drogi S61 czy planowanej S19 Via Carpatia pozwolą zniwelować zapóźnienia komunikacyjne w infrastrukturze w północno-wschodniej Polsce.

Podkreślał, że wykluczenie komunikacyjne jest jedną z największych "dolegliwości" w całej wschodniej Polsce. Szmit przypomniał, że w ostatnich tygodniach minister infrastruktury podjął decyzję o przygotowaniach do realizacji Via Carpatia na podlaskich odcinkach.

Szef MSWiA Jarosław Zieliński dodał, że na odcinku trasy od Suwałk do Budziska dochodzi do wielu wypadków, w których giną ludzie. Podkreślał, że inwestycja ta znacznie poprawi także bezpieczeństwo.

Zieliński mówił, że inwestycje na drogach ekspresowych w Podlaskiem, które podejmuje rząd PiS, pozwolą wschodniej części kraju nadganiać zapóźnienia w stosunku do zachodu i centralnej części Polski. Podkreślał, że decyzje te są "historyczne". Wskazał jednak, że poza Via Baltica i Via Carpatia zostanie w Podlaskiem jeden odcinek obecnej (blisko 90 km drogi krajowej nr 8) Białystok-Augustów, na trasie pomiędzy dwoma największymi miastami w regionie - Białymstokiem a Suwałkami, gdzie przydałaby się droga ekspresowa, by dopełnić w regionie układ komunikacyjny ekspresówek.

Szmit poinformował, że ten temat pojawia się w różnych rozmowach, prowadzone są prace przygotowawcze. Mogą być jednak ograniczenia środowiskowe. Dodał, że "jest przekonanie" w sprawie konieczności realizacji tego przedsięwzięcia.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ale wysiłek. Budują drogę którą będzie można przejechać w 20 minut i robią z tego wydarzenie. Żenada.

Sukces na miarę PIS, 2017-06-09 10:56:38 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE