Via Carpatia: przetargi, umowy i kontrakty w roku 2017

  • Michał Wroński
  • 15-09-2017
  • drukuj
Via Carpatia przestaje być wyłącznie publicystycznym hasłem i wytyczoną na mapie „kreską”. Od początku tego roku inwestycja zdecydowanie przyśpieszyła. Na razie owe przyśpieszenie widać przede wszystkim w przetargach – zarówno tych ogłoszonych, jak i tych rozstrzygniętych. Już wkrótce jednak efekty dają się zauważyć także w terenie, gdy prace rozpoczną drogowcy. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiada, że budowa całej, prowadzącej z Białegostoku do Rzeszowa trasy ekspresowej S19 – czyli kręgosłupa polskiego odcinka Via Carpatii – stanowić będzie priorytet i zakończy się do roku 2025.
Via Carpatia: przetargi, umowy i kontrakty w roku 2017
Drogowcy we wschodniej Polsce będą mieli pełne ręce roboty. (fot. mat. GDDKiA)

• Dla polskiego rządu budowa Via Carpatii to jedna z najbardziej kluczowych inwestycji w infrastrukturę transportową.

• Trasa ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy. Jej realizacja ma doprowadzić do ożywienia gospodarczego regionów, które będzie przecinać. Obecnie w wielu z tych regionów wskaźniki konkurencyjności regionalnej prezentują się bardzo słabo.

• Ten rok przyniósł duże ożywienie działań związanych z realizacją polskiego odcinka Via Carpatii. Drogowcy prowadzą intensywne działania na Podlasiu, Podkarpaciu i Lubelszczyźnie.

 

Zima: drogowcy rozpoczęli budowę obwodnicy Suwałk. Umowy na Podkarpaciu

Już 19 stycznia podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z konsorcjum: Promost Consulting i IRP Biuro Projektów na wykonanie koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrogeologicznym dla ponad 10-kilometrowego odcinka S19 od w. Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy. Na jej przygotowanie wykonawca otrzymał 19 miesięcy.

Wskazane w koncepcji rozwiązania projektowe pozwolą na opracowanie Programu Funkcjonalno – Użytkowego, w oparciu o który zostanie wyłoniony wykonawca tego odcinka trasy. Inwestycja ma być zrealizowana w systemie „projektuj - buduj”. Jak informuje GDDKiA w toku prac przewiduje się wybudowanie tunelu o długości ok. 1,35 km, 5 estakad, wiaduktu, przejazdu gospodarczego oraz przejść dla zwierząt.

Kilka tygodni później – w lutym – rozpoczęła się także budowa obwodnicy Suwałk, będącej fragmentem drogi ekspresowej S61. Prowadząca ją firma Budimex (ona również wykonuje inwestycję w systemie „Projektuj i buduj”) ma 19 miesięcy realizację zadania i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obwodnicy. Jej oddanie do użytku planowane jest na wiosnę 2019 r.

Wiosna: umowy, zaproszenia, prace przygotowawcze

W drugiej połowie maja do prac przygotowawczych skierowano cztery kolejne odcinki S19. To fragmenty trasy między Lublinem a Lubartowem, odcinek od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (węzeł Lubartów Północ), odcinek granica województwa podlaskiego – Łosice – granica województwa lubelskiego oraz Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz wraz z odcinkiem DK nr 65 Sochonie – Dobrzyniewo.

Via Carpatia ma prowadzić od krajów bałtyckich do południowo - wschodniej Europy.Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Via Carpatia ma prowadzić od krajów bałtyckich do południowo - wschodniej Europy.Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Jak wyjaśnia Dyrekcja, zatwierdzenie programów inwestycji dla tych odcinków trasy oznacza zapewnienie finansowania prac przygotowawczych, zaś sam proces przygotowawczy obejmować ma m.in. opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowych, uzyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie badań i opracowań geologicznych, opracowanie materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargów w systemie Projektuj i Buduj, a także wykonanie archeologicznych badań sondażowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.