Via Carpatia (S19) o 40 km w bok?

Samorządowcy z powiatu sokólskiego oraz posłowie PiS apelują o zmianę przebiegu Via Carpatii na zachód od Sokółki. Chcą, aby trasę wytyczono po starym śladzie drogi krajowej 19.
Via Carpatia (S19) o 40 km w bok?
Którędy będzie przebiegać Via Carpatia na Podlasiu? (fot. mat. GDDKiA)

• Samorządowcy z powiatu sokólskiego nadal liczą, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad weźmie pod uwagę zmianę planowanego przebiegu drogi ekspresowej S19 od Sokółki w stronę Białegostoku.

• Sugerują, że puszczenie trasy starym śladem drogi krajowej nr 19 pozwoli zaoszczędzić nawet 1,2 mld złotych.

• Pod apelem w tej sprawie do Ministra Infrastruktury i Budownictwa podpisało się kilkunastu samorządowców z regionu.

Wciąż trwają konsultacje społeczne dotyczące przebiegu drogi ekspresowej S19 (Via Carpatia) na odcinku Sokółka – Korycin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery możliwe warianty poprowadzenia tej trasy, ale… nie satysfakcjonują one lokalnych władz samorządowych, które uważają, że drogowcy zamiast prowadzić trasę przez Korycin i dalej Knyszyn powinni zrealizować inwestycję po starym śladzie drogi krajowej nr 19, tj. poprowadzić ją od Sokółki w stronę Białegostoku przez Czarną Białostocką i Wasilków. Stawiają przy tym pytanie, dla kogo jest obwodnica, dla mieszkańców, czy dla tirów. Taki wariant byłby o ok. 40 km od obecnie analizowanych opcji, które zakładają puszczenie S19 bardziej na północ. Tyle, że dopuszczenie takiej zmiany nie jest możliwe bez przygotowania dokumentów środowiskowych. I do tego właśnie namawiają samorządowcy, których wspierają ich posłowie PiS.

Czytaj: Via Carpatia coraz bliżej. Jacek Bojarowicz zapowiada inwestycje na S8 i S19

- To już ostatni moment, aby to zrobić. Chcemy, aby opracowano studium środowiskowe dla wariantu przez Wasilków i Czarną Białostocką. Myślę, że wykaże ono, iż taki przebieg byłby tańszy, bardziej korzystny dla środowiska i lokalnej społeczności – wylicza poseł Dariusz Piontkowski. Jego zdaniem skrócenie odcinka z Sokółki do Korycina o ok. 40 km pozwoli zaoszczędzić nawet 1,2 miliarda złotych, a ponadto pozwoli na bardziej racjonalne wykorzystanie planowanej drogi.

- Bo ruch lokalny będzie odbywał się starym śladem S19. A budowanie drogi ekspresowej tylko dla tirów mija się z celem. Będzie jak w Augustowie, gdzie obwodnica nie jest wykorzystywana przez ruch lokalny, a zatem nie spełnia swojej roli – argumentuje poseł Piontkowski.

Tyle, że jak podkreśla regionalna prasa zmiana przebiegu trasy odwlecze całą inwestycję w czasie, gdyż odcinek z Korycina do Choroszczy ma już decyzję środowiskową i choćby z tego powodu jest bliższy realizacji. Wariant przez Knyszyn i Korycin popierają także samorządy powiatu monieckiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE